COL·LECTIU D’INICIATIVES JUVENILS – LLEIDA

PLA ESTRATÈGIC 2011 - 2014
“De la mateixa manera que la resistència de un pont es mesura per la resistència del seu pilar més feble, la QUALITAT de una societat caldria avaluar-la a partir dels resultats dels més desafavorits” (Carbonell, Francesc. Pedagog).
La raó de ser del CIJCA és fer fort un dels pilars més febles de la nostra societat: els joves en situació de risc.
CIJCA (Col·lectiu d’iniciatives juvenils) és un projecte educatiu, nascut a Lleida l’any 1986 com una Associació sense ànim de lucre, que engloba diversos serveis educatius destinats a adolescents i joves en situació de risc social de la ciutat de Lleida i zones properes. CIJCA comparteix uns valors d’inspiració cristiana i salesiana en la seva tasca educativa, segons el sistema preventiu de Don Bosco. L’any 1997 es crea Fundació Jovent per recolzar i donar estabilitat a CIJCA en les seves activitats.

En l’actualitat oferim aquests serveis en aquests dos àmbits:

MEDI OBERT
L’àmbit de Medi Obert inclou el conjunt de intervencions educatives relacionades amb els Centres Oberts, la dinamització comunitària i les intervencions dutes a terme en el camp de l’alfabetització i les relacionades amb el manteniment o retorn al sistema educatiu reglat. 
  • CO Centre Obert El Mercat Bordeta
  • CO Centre Obert El Trampolí Centre Històric
  • PUNT OMNIA Centre Històric
  • CFGM (preparar prova) Mariola i Bordeta 
  • Alfabetització Bordeta
INSERCIÓ I FORMACIÓ SOCIOLABORAL
L’àmbit de Inserció i formació sociolaboral inclou el conjunt de intervencions educatives relacionades amb l’orientació, formació i inserció laboral i tot el que fa referència a l’emprenedoria.
  • PQPI Programes Qualificació Professional Inicial Soldadura
  • FO Formació Ocupacional Perruqueria i estètica
  • PEI’ jove Dispositiu Inserció Laboral (en xarxa amb 11 entitats catalanes)
  • DIDO Dispositiu igualtat d’oportunitats (Amb Caritas, Troballes i Arrels) Bugaderia i planxa industrial, Fusteria, Neteja...
  • IFP Itineraris Formatius professionals:serveis (perruqueria,
  • Polivalent de serveis...) i industrials (lampisteria,
  • Electricitat, serralleria, manteniment, fusteria, pintura...)
  • CURS FORMACIÓ CIRE – INCORPORA (Persones privades de llibertat)
  • CSD Centre socioeducatiu diürn (formació prelaboral)
  • SOL Servei d’orientació laboral (acollida i seguiment) a
  • Mariola, Bordeta i Magraners. 
  • Tallers de recerca de Feina 
  • Borsa de treball (Dins la xarxa Incorpora – La Caixa) 
  • Conveni amb Casa Don Bosco. Seguiments i Punt de Trobada
  • Conveni amb Secretaria de Joventut (Oficines de Treball Jove de La Noguera i de Les Garrigues)
  • PROMOCIÓ EMPRENEDURIA (Inicia)
La Missió de CIJCA és educar integralment, segons el sistema preventiu de Don Bosco, adolescents i joves amb mancances de tipus educatiu, cultural, econòmic o social, possibilitant el seu creixement personal i l’exercici de la seva ciutadania, especialment en el que fa referència a la inserció sociolaboral, per prevenir i evitar situacions de risc d’exclusió social. També per donar suport a les seves famílies en aquesta tasca.

VISIÓ
CIJCA vol ser una entitat: 
Que educa integralment per arribar a ser persones autònomes, amb consciència critica envers ells i la societat, que els convida al compromís i possibilita el sentit de la transcendència. 
Referent en el camp de l’educació d’adolescents i joves pels propis destinataris/es, les administracions i el teixit social. 
Comunitat educativa on es visqui la corresponsabilitat per la tasca comuna, amb un clima de família entre educadors/es i altres professionals, qualificats i de qualitat, destinataris i famílies, promoguda pels salesians amb altres socis/es implicats. 
Implicada en la millora de la realitat social, política i el compromís per la justícia i la solidaritat. Avui especialment compromesa en l’acollida de la diversitat de molta població jove nouvinguda. 
Inserida i compromesa en els territoris i comunitats veïnals on som presents, amb vocació de treball en xarxa amb el teixit social del territori. 

VALORS COMPARTITS
La proposta educativa “El sistema preventiu de Don Bosco” , recollida en l’Ideari i en el Projecte Educatiu Marc, es concreta en el nostre cas a partir dels següent valors:

· Acollida incondicional, establint un tracte afable i cordial amb els nostres destinataris/es per a que se sentin valorats com a persones i integrats i formant part d’un nou projecte de vida.
· Acompanyament personalitzat, per a nosaltres cadascuna de les persones que arriben als nostres serveis són el centre de la nostra intervenció, cal garantir una atenció personalitzada i un tracte adaptat a cadascuna de les necessitats i situacions de les persones, per tal d’orientar-los a definir un projecte de vida. Es tracta de realitzar una intervenció educativa que assoleixi la integralitat amb els nostres destinataris/es i famílies.
· La creació d’un ambient de familiar, estimulador, proper i afectiu que promogui la participació tant dels nostres destinataris/es com dels equips.
· Flexibilitat i adequació dels nostres serveis a la realitat, a les necessitats de cada moment i en especial dels destinataris/es, buscant sempre les millors respostes i adaptant tant els continguts com les metodologies.
· Política de recursos humans de qualitat, que es concreta en una acurada selecció de personal, el vetllar per la formació continuada, en garantir la implicació de les persones amb el projecte i la satisfacció laboral dels agents educatius.
· La implicació en el territori i el treball comunitari, per tal de treballar per la millora de l’entorn dels nostres destinataris/es i ser al mateix temps més eficaços. 
· El treball en xarxa, per atendre les necessitats de forma integral juntament amb altres agents que intervenen amb els nostres destinataris/es.
· La comunicació i la transparència des de diferents nivells: els nostres equips, els nostres destinataris/es i la societat en general.
· La dignitat de les infraestructures, dignes per als nostres destinataris/es i adequades per a la consecució dels objectius de treball, complint sempre que hi hagi la normativa específica per aquests serveis.
· La Sostenibilitat dels projectes, una gestió dels recursos que es basa en l’eficàcia i eficiència. És una gestió transparent i que per tant pública i auditada.

EIXOS ESTRATÈGICS

EIX ESTRATÈGIC 1: Afavorir la dimensió associativa i social del CIJCA . CIJCA té una opció preferencial per atendre els adolescents i joves en situació de risc mitjançant projectes d’educació social i en el lleure. Cal generar iniciatives que ens permetin garantir aquesta opció preferencial i la vigència de l’ideari de cara a un futur. En aquesta línia plategem els següents objectius estratègics:
  • Objectiu 1.1. Reactivar el paper dels socis/es, definint un Protocol sobre el soci/a del CIJCA que possibiliti la implicació real de cada soci/a i la seva visibilitat i presència en els diferents àmbits.
  • Objectiu 1.2. Discernir i decidir sobre la relació entre President/a i Direcció, acordant el nou marc de relacions entre CIJCA i els salesians.
  • Objectiu 1.3. Afavorir el compromís de CIJCA en els territoris on som presents.
EIX ESTRATÈGIC 2: Vetllar pel creixement personal i professional dels treballadors/es i voluntaris/es del CIJCA . Tenir cura del benestar dels professionals i voluntaris/es i la creació de un clima que possibilita la identificació de tots/es amb l’ideari del CIJCA és una de les claus per la optimització dels recursos humans de l’entitat. Per això ens plantegem aquests objectius estratègics:
  • Objectiu 2.1. Assegurar un nucli motor dins de les equips educatius fortament implicat amb la opció de CIJCA i identificats amb el seu Ideari. 
  • Objectiu 2.2. Afavorir el voluntariat a CIJCA.
  • Objectiu 2.3. Analitzar quines són les necessitats més importants de treballadors/es i voluntaris/es.
  • Objectiu 2.4. Definir i concretar les accions per donar resposta a les necessitats professionals dels treballadors/es i voluntaris/es.
  • Objectiu 2.5. Avaluar periòdicament l’ajustament d’aquestes accions.
  • Objectiu 2.6. Vetllar per la formació continua de treballadors/es i voluntaris/es.
EIX ESTRATÈGIC 3: Vetllar per la qualitat de les nostres intervencions. La qualitat de les nostres accions no va vinculada únicament a la bona praxis i implementació de les mateixes, sinó que ha de venir vinculada amb el compliment de la nostra missió i a l’ajustament de dites accions a les necessitats dels col·lectius que per a nosaltres són prioritaris: els adolescents i joves en situació de risc. Per fer-ho ens plantegem aquets objectius
  • Objectiu 3.1. Analitzar quines són les necessitats emergents per aquests col·lectius.
  • Objectiu 3.2. Definir i concretar quins projectes ha de desenvolupar CIJCA davant la nova situació dels destinataris/es.
  • Objectiu 3.3. Avaluar periòdicament l’ajustament dels projectes en marxa a aquests criteris.
  • Objectiu 3.4. Garantir que als nostres destinataris/es se’ls atengui en totes les dimensions, de forma integral encara que no sigui amb projectes nostres.
EIX ESTRATÈGIC 4: Garantir la viabilitat econòmica i estructural de la tasca iniciada pel CIJCA. CIJCA s’ha anat consolidant com un recurs vàlid per adolescents i joves de Lleida i zones veïnes. Davant la situació de crisi econòmica actual se’ns plantegen dos reptes: garantir els recursos econòmics necessaris per mantenir els projectes i trobar-ne de nous per donar respostes a les noves necessitats que estan sorgint arrel del context actual. Per fer viable aquest eix ens plantegem dur a terme els següents objectius:
  • Objectiu 4.1. Millorar la nostra presència i visibilitat, donant-nos a conèixer com a entitat.
  • Objectiu 4.2. Iniciar línies de treball comunes a les PES i amb altres entitats de Lleida per cercar noves vies de finançament.
  • Objectiu 4.3. Reactivar la Fundació Jovent per accedir a nous ingressos. 
  • Objectiu 4.4. Vetllar per la millora i qualificació de les infraestructures.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.