Introducció al lleure educatiu

El gran diccionari de la llengua catalana defineix educar com Formar, ensenyar i instruir els infants, i també els adults, per tal d'aconseguir el desenvolupament integral de llur personalitat. 

Quan parlem d'educació tots sabem perfectament del què estem parlant, ara bé, quan ens hem de posar d'acord en què és l'educació, i en què i en com hem d'educar, és aleshores quan sorgeixen les discrepàncies.

Des de fa anys, a la meva primera classe del curs de monitors proposo un exercici que els alumnes treballen per grups on els hi demano que reflexionin sobre l'educació i anotin els trets característics d'ella o senzillament elements o mots que siguin significatius del fet educatiu. És sorprenent, els resultats són sempre variats i diferents. Cada grup aporta la seva pròpia visió, la suma de tots els grups aporta una visió molt més completa i general, però, sorprenentment, les aportacions de cada curs són ben diferents.

La conclusió de tot plegat és que l'educació no és quelcom simple, sinó més aviat complex.

Aquesta activitat serveix per introduir l'alumne en el context pedagògic de l'educació en el lleure ja que cada grup anota a la pissarra les seves aportacions i després intento donar una visió global del fet educatiu a partir precisament d'aquestes aportacions i que en tot cas completo amb les meves pròpies aportacions

Tot seguit sento la necessitat d'explicar que la nostra activitat com a monitors és sempre educativa malgrat que no en siguem conscients d'això. I poso l'exemple d'aquell monitor que habitualment fuma però que, naturalment, mai ho fa en les activitats de lleure educatiu i molt menys al davant dels nens i nenes. Monitor que, tal vegada, pugui portar a terme una acció educativa d'inculcar hàbits saludables fent reflexionar fins i tot sobre els perills que comporta per a la salut el fumar. Monitor que hi posa tots els seus sentits per fer-ho d'allò més bé... però que un dia, dins d'un bar, entra un dels nens o nenes amb els seus pares i l'enganxa fumant. L'exemple parla per ell sol.

Cal tenir en compte que el lleure educatiu té unes característiques pròpies que el diferencien d'altres tipus d'educacions com ara la familiar o l'escolar, característiques que ben aprofitades ajuden al creixement integral dels infants i dels joves i també tenen efectes beneficiosos en la societat. És precisament el reconeixement d'aquests efectes beneficiosos del lleure educatiu per part de diverses entitats i administracions i també de la societat en general que avui és un valor a l'alça.

Finalment, per acabar, cal fer esment a l'evolució del concepte del lleure educatiu conseqüència de l'ampliació gradual del seu àmbit d'actuació.

Enllaços que ajuden a tractar aquest tema:



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.