El lleure i l'educació dels infants i els joves en temps d'estiu

L’estiu és el moment d’establir unes relacions diferents a les habituals entre les persones: els grups-aula es desfan, les famílies romanen més hores juntes, i el sentit lúdic de les coses preval per damunt d’altres coses. També ens apropem més a la natura, al mar o a la muntanya i fugim dels seus espais habituals.

Tots aquestes elements: llibertat, relaxament, ludisme, relacions diferents, canvi d’entorn, fan que l’estiu sigui un espai privilegiat per transmetre valors, per socialitzar-se, per respectar l’entorn, en definitiva un espai i un temps privilegiat per educar.
Els infants i els joves han de viure l’estiu en plenitud, gaudint al màxim d’un curs escolar on els espais de llibertat i gaudi potser no han sovintejat. On tots plegats han viscut marcats pels horaris. Ara toca passar-s’ho bé.

Això no vol dir que la responsabilitat col•lectiva d’educar hagi de fer vacances, si es permet la frivolitat. Les famílies, les empreses i entitats de lleure, les ciutats, en definitiva tots els agents educatius no tanquen mai per vacances.

Al contrari del que hauria de semblar, s’ha d’aprofitar els elements mencionats més amunt per fer de l’estiu un temps per educar en la globalitat.

Llibertat: hom necessita espais de llibertat, sense rutines, sense obligacions. Les persones estem més obertes i receptives quan ens sentim lliures, per això els moments de lleure són tan importants per a l’educació.
Relaxament: relacionat amb l’anterior, quan hom està relaxat i les tensions fugen és més fàcil que els valors es transmetin.
Ludisme: tot jugant aprenem, vivim i ens eduquem.Relacions diferents: canviar les maneres habituals de relacionar-se i fins i tot canviar els referents adults, conèixer nous companys i companyes, permet socialitzar-se amb més facilitat.
Canvi d’entorn: viure la natura des d’una altra perspectiva ens ajuda a estimar-la i respectar-la.

Fa temps que les empreses i entitats de lleure van descobrir les possibilitats educatives de l’estiu. Les colònies d’estiu, en un primer moment, i els casals d’estiu i totes les seves variants omplen els calendaris dels pobles i ciutats quan el centre escolar tanca. Els infants i els joves poden gaudir d’una oferta d’activitats rica i variada.

Cal triar l’activitat més adient per a cada infant. S’aconsella que sigui diferent o complementària de l’activitat habitual.

Les famílies també haurien d’aprofitar l’estiu per seguir amb la seva tasca educativa. Pares i mares haurien d’aprofitar la proximitat amb els seus fills i filles, en ambients distesos i relaxats, per transmetre valors i compartir vivències ja que en aquesta època és més fàcil.

Conclourem afirmant que l’estiu és una estació immillorable per educar i que infants, joves, famílies i educadors i educadores l’han de viure en plenitud.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.