La música com a eina d’intervenció en gent gran

La música és una de les activitats expressives més significatives que envolten a l'ésser humà. És un fenomen universal que juga un paper molt important en les persones i que està present en totes les cultures, en tots els pobles. Per a la gent gran, la música és un estímul significatiu ja que els ajuda a recordar, superar la soledat, prevenir problemes emocionals, motivar, distreure i acompanyar.

En el transcurs de la història de la humanitat, la música és i ha estat una activitat cultural emprada com a mitjà de comunicació, relació i socialització. La història constata que antigament la música s'utilitzava com a llenguatge i vehicle de comunicació. Els membres de les tribus utilitzaven la música per identificar-se, per interrelacionar-se entre iguals i per a celebrar rituals de pas, de curació i de caràcter religiós.

Una de les eines de l'animació sociocultural és l'ús de la música com a mitjà expressiu i creatiu. L'animació sociocultural aporta l'estructura formal i procedimental, mentre que la música s'ofereix com a recurs material (Ventosa, 2001). Estableix un pont entre la potencialitat creativa, lúdica i motivacional de la música i la capacitat de les persones per autoapropiar-se d'aquest art que és la música amb vistes al seu desenvolupament i millora de la seva qualitat de vida.

L'educador, com a professional de la intervenció, és el professional més ben dotat per establir una bona comunicació i ser mediador entre la música i la comunitat en i amb la que treballi. Per això, utilitzar la música com a recurs en l'animació ha de proposar fonamentalment dues fites: ser un mètode d'intervenció i un conjunt de recursos per aplicar-los amb la població. I per fer-ho possible, l'educador ha de partir d'un model d'intervenció que permeti descobrir el lloc que ocupa la música en la vida de la persona que està intervenint, i això significarà saber quina és la història musical de la persona.

L' educador que utilitzi la música com a recurs d'animació haurà d'anar adquirint coneixements musicals i ampliar els diferents estils de música.

Ventosa (2001) afirma que el professional que vol emprar la música com a recurs, el que primer ha de fer és descobrir la música que hi ha en un mateix. Cada persona té un univers sonor propi que li atorga identitat i que estableix les mateixes condicions de la seva percepció musical. Aquest món sonor sorgeix de la interacció de factors hereditaris i ambientals, fisiològics i culturals, encara poc estudiats. I per això és important començar per posar a cadascú en situació de descobrir el seu propi món sonor i musical, a través d'aprendre a escoltar. Desprès hem de percebre la música que entra en un mateix, rebent diferents estímuls i deixant-nos impressionar per les fonts musicals de l'exterior. Tots aquests estímuls musicals que rebem, en algun moment o altre necessiten donar una resposta. Aquesta no solament és emocional, sinó també fisiològica i fins i tot neurològica com s'ha demostrat en vàries investigacions científiques. El que més interessa és convertir el receptor de sons en emissor o productor dels mateixos. Cal tenir en compte que l'animació sociocultural pretén utilitzar la música per a que la gent no solament es limiti a consumir sinó també a produir.

La finalitat de l'ús de la música des de l'animació sociocultural és a nivell recreatiu: passar-ho bé. La música com a entreteniment no necessita tenir un valor durador com a objectiu d'art, sinó que ajuda a la gent a passar-s'ho bé o ha oblidar-se de les preocupacions diàries.

La música és un element que atrau fàcilment l'atenció, per aquest motiu val la pena plantejar activitats musicals d'animació que aportin nombrosos beneficis per a les persones grans proporcionant un gran sentiment de satisfacció i benestar.

L'educador ha d'oferir a la gent gran la possibilitat de contactar amb la música a partir de vàries vies: escoltar, cantar, ballar, construir, tocar instruments...

Conscients dels beneficis que aporta la música i per intentar apropar-la a la gent gran, la Fundació Pere Tarrés realitza un curs presencial, el proper mes de novembre, anomenat La música com eina d'intervenció amb gent gran, en el qual es donaran les competències necessàries per poder portar a terme activitats musicals d'animació.

Sergi Muñiz
Educador Social i Musicoterapeuta


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.