ELS TALLERS D'ALÍCIA

Els tallers són una de les eines més importants de divulgació, mitjançant els quals Alícia explica a tothom el seu missatge i transmet coneixements. Són sessions en què s’aprèn i s’experimenta de forma lúdica sobre alimentació, bons hàbits alimentaris, cuina i la seva relació amb la ciència i el patrimoni cultural i agroalimentari. 

Tots els tallers tenen l’experimentació com a principal activitat d’aprenentatge.

VISITA A ALÍCIA
Visita a les instal·lacions d’Alícia i taller "El sentit dels sentits. El sentit d'Alícia".

TALLERS ESCOLARS
Programa didàctic, confeccionat a partir dels currículums escolars, que consta de visites i tallers per a tots els nivells educatius. Fa un èmfasi especial en els continguts procedimentals, és a dir, l’objectiu és que l’experimentació sigui la principal activitat d’aprenentatge. Aquesta és la característica diferencial dels tallers de cuina, alimentació i ciència d’Alícia i també una proposta d’interpretació de la història i de l’entorn a partir de les arts plàstiques.

Per rebre més informació dels tallers d’Alícia i fer-hi reserves, dirigiu-vos a:serveididactic@monstbenet.com - 93 875 94 01

LA FRUITA, UN MÓN DE COLORS I FORMES
Conèixer la fruita i experimentar-hi a través d’un conte i un petit taller de cuina 

A través d’un conte participatiu, protagonitzat per la senyora Clementina, una venedora de fruita, aprendrem a reconèixer algunes de les fruites més comunes treballant amb les formes i els colors. Junts resseguirem tot el cicle: la recol·lecció al camp, la venda al mercat i el consum que en fem a casa. Com a ingredient final, amb l’ajuda de la senyora Clementina prepararem una macedònia o una broqueta, que ens menjarem un cop finalitzat el taller; mentre l’assaborim parlarem de la importància que té la fruita en l’alimentació. 

NIVELL: educació infantil i cicle inicial d’educació primària 
GRUPS: de 25 a 30 alumnes
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBJECTIU: potenciar el consum de la fruita i despertar l’interès per tastar fruites i productes nous; posar en relleu la importància de la manipulació dels aliments (a la cuina) i les percepcions dels nostres sentits.

BON DIA, ESMORZEM?
A través d’un joc descobrirem la importància de fer un bon esmorzar 

Aquest taller és per parlar d’un dels àpats més importants, l’esmorzar, i la rellevància que té per començar el dia amb molta energia. A través d’un conte es proposa una activitat lúdica: amb un joc format per un gran tauler i daus gegants (on a cada cara hi ha els aliments de l’esmorzar) es van construint els esmorzars de cada setmana. En funció del producte que surti quan tirem el dau, caldrà anar combinant les fitxes d’aliments imantades i confeccionar el menú setmanal per esmorzar. Els infants se l’emportaran a classe iel comentaran. L’activitat està pensada perquè es creïn esmorzars ideals, amb un làctic, una fruita i un derivat dels cereals. 

NIVELL: cicle inicial d’educació primària 
GRUPS: de 25 a 30 alumnes
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBSERVACIONS: aquest taller inclou el segon esmorzar del dia
OBJECTIU: conscienciar sobre la importància que té un bon esmorzar i els hàbits de comportament de cada matí; aproximar-nos a la idea de la rellevància que tenen els aliments com a font d’energia.

UN BANQUET AL MONESTIR
Taller de cuina medieval per aprendre a gaudir de nous gustos 

A través d’un conte participatiu coneixerem com era la vida quotidiana al monestir a l’època medieval, com i què menjaven els monjos i també què menjaven la resta d’estaments. En el conte explicarem que el monestir està a punt de rebre una visita important i que cal preparar un gran banquet. A partir d’aquí, el grup tindrà un paper actiu i col·laborarà en l’elaboració dels acompanyaments del banquet, dues receptes representatives de l’època: el pa àzim i la salsa de l’almadroc, composta per formatge, oli, herbes i espècies. Finalitzarem l’activitat amb un petit tast dels plats que hem cuinat. 

NIVELL: cicle inicial i mitjà d’educació primària 
GRUPS: de 25 a 30 alumnes
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBJECTIU: aquest taller pretén aproximar-nos a la societat medieval utilitzant el llenguatge de la cuina; també busca predisposar els nens i les nenes a tastar nous gustos i posar en valor el treball a la cuina.

ATRAPA L'ENERGIA!
Taller d’experimentació per conèixer la relació entre activitat i despesa energètica 

Aquest taller, que consta de dues parts, està situat en un altre carro. Explica l’equilibri que hi ha d’haver entre la despesa energètica que fem i el que mengem. L’activitat divideix la gent en grups; cadascú fa una activitat diferent, uns salten, d’altres corren, d’altres fan un joc estàtic a la cadira, etc. Es disposa d’una màquina dispensadora d’avellanes, que, en funció de l’energia que es necessiti i de la despesa energètica que s’hagi fet, en donarà més o menys. Per començar a introduir tota una sèrie de continguts hi ha unes taules, en què s’explica que no es pot menjar desmesuradament i que s’ha d’omplir en funció del que es crema. 

També dins de l’oferta hi ha tallers de cuina medieval, ja que l’indret, tocant al monestir de Sant Benet, brinda aquesta possibilitat. Aquest carro seria més aviat per als grans, ja que darrere hi ha un hotel de luxe, l’Hotel Món, en què moltes empreses vénen per fer activitats, congressos, jornades, activitats. 

de formació, etc. Les empreses cada vegada demanen més que de manera paral·lela s’organitzin activitats relacionades amb la cuina per als seus equips, per potenciar-ne la creativitat, el lideratge, la comunicació i el treball en equip, i s’utilitza aquesta mateixa cuina com a eix transversal. 

NIVELL: cicle mitjà i cicle superior d’educació primària i educació secundària 
GRUPS: de 25 a 30 alumnes
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBJECTIU: conscienciar sobre la relació entre activitat física i despesa energètica i, a la vegada, prendre consciència de la necessitat de mantenir una alimentació variada i de consumir aigua per al bon funcionament del cos.

ELS SENTITS, FINESTRES DEL COS
Taller de percepció i experimentació sensorial en què el gust i l’olfacte seran els nostres guies 

Aquest taller té el format d’un concurs, en què l’alumnat, dividit per equips, haurà de posar a prova els sentits. El taller s’estructura en tres proves, que inclouen diversos tastos. En la primera treballarem els cinc gustos bàsics (dolç, salat, àcid, amarg i umami). En la segona, en canvi, associarem les olors i els gustos de diversos aliments, que es presenten en un format diferent de l’habitual. Després de comprovar que els sentits són bàsics en la nostra relació amb el medi que ens envolta, caldrà que ens fem una darrera pregunta: els nostres sentits sempre són fiables o a vegades ens enganyen? Caldrà comprovar-ho en una tercera prova, plena de sorpreses.

NIVELL: cicle mitjà i cicle superior d’educació primària i primer cicle d’educació secundària
GRUPS: de 25 a 30 alumnes 
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBJECTIU: aprofundir en el coneixement dels nostres sentits, principalment el gust i l’olfacte, a través d’una experiència sensitiva; aprendre a valorar la importància dels sentits en la nostra alimentació per gaudir-ne molt més i evitar les neofòbies.

FORMENT E ALMADROC
Taller de cuina medieval per conèixer la societat medieval a través dels seus hàbits culinaris 

A partir del llenguatge de la cuina ens aproximarem a l’època medieval i en coneixerem diversos aspectes de la vida quotidiana i com aquesta es veia influïda pel context polític, geogràfic i religiós del moment. Durant el taller elaborarem dues receptes: el pa àzim i la salsa de l’almadroc, composta per formatge, oli, herbes i espècies. Per dur-ne a terme l’elaboració i la posterior degustació utilitzarem diverses reproduccions dels estris de l’època. 

NIVELL: cicle superior d’educació primària i primer cicle d’educació secundària 
GRUPS: de 25 a 30 alumnes
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBJECTIU: conèixer el nostre patrimoni culinari; aprendre que la cuina, com a estratègia alimentària humana, va variant al llarg del temps i del lloc, i posar en valor la recepta com a protocol per reviure formes i gustos oblidats al llarg del temps.

VINGUTS D'AMÈRICA
Taller per conèixer i tastar la cuina del segle XVIII 

L’arribada de nous productes procedents d’Amèrica va ser un factor que va revolucionar la societat europea, i també la catalana. Amb aquest taller us proposem endinsar-nos en la vida quotidiana del segle XVIII i redescobrir un dels aliments que va tenir més impacte entre les classes benestants: la xocolata. Durant el taller elaborarem i tastarem la xocolata que consumien les classes burgeses europees, però també la xocolata asteca, i en comprovarem les diferències. També s’explicaran altres preparacions típiques de l’època, com la llimonada i l’orxata, els seus usos i la seva preparació. 

NIVELL: segon cicle d’educació secundària
GRUPS: de 25 a 30 alumnes
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBJECTIU: conèixer el nostre patrimoni culinari; prendre consciència de la importància de la descoberta de nous continents; aprendre que la cuina, com a estratègia alimentària humana, va variant al llarg del temps i del lloc, i posar en valor la recepta com a protocol per reviure formes i gustos oblidats al llarg del temps.

QUÈ CUINA EL MÓN?
Treballar els bons hàbits alimentaris aproximant-nos a la diversitat culinària i tastant receptes de diferents llocs del món 

En totes les cultures del món es dóna importància a una alimentació equilibrada. I en el món occidental hem representat aquest ideal amb la piràmide dels aliments, un referent a l’hora d’elaborar els plats que formen la nostra cultura alimentària. A través d’un joc, en què participen diversos equips, us proposem descobrir altres cultures alimentàries (musulmana, asiàtica i centreamericana) i les fórmules que utilitzen per representar l’ideal d’una alimentació equilibrada (baldufes, rodes, etc.). Cada grup representarà una de les cultures i, a través d’una sèrie de pistes, podrà construir la piràmide alimentària de la seva cultura i elaborar-ne un menú. Finalitzarem l’activitat amb l’elaboració d’un menú multicultural amb elements i receptes de les diverses cultures. 

NIVELL: educació secundària i batxillerat 
GRUPS: de 25 a 30 alumnes
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBJECTIU: descobrir la importància i la composició d’una alimentació equilibrada i conèixer diverses cultures, la seva alimentació i les seves estratègies culinàries.

CASSOLETES I PROVETES
La cuina, un laboratori per experimentar científicament 

Dins d’una cuina es produeixen una gran quantitat de processos físics i químics. De fet, elements com la densitat o la solubilitat són conceptes científics que podem entendre molt fàcilment des de l’òptica de la cuina. Us proposem viure una experiència culinària des del vessant científic i adonar-nos que la ciència és quelcom més que fórmules críptiques i tubs d’assaig de laboratori. La ciència és una eina que ajuda a comprendre el món i que podem palpar en el nostre dia a dia. Aquest taller es realitza a Alícia, i el durà a terme un químic. Hi ha cinc tallers per triar, tots són pràctics i relacionen la química amb la cuina. 

Tallers: 
· Àcid-no àcid, aquesta és la qüestió! 
Es porten a terme una sèrie d’experiments en què es mesura el pH de diversos productes i es pot veure com el grau d’acidesa modifica altres característiques de l’aliment (gust, color, etc.). 
· Cuinem els colors 
Aquest taller treballa sobre els colors que s’amaguen darrere els aliments i com aquests es veuen modificats segons les condicions del medi (acidesa, estat d’oxidació, calor, etc.). 
· Descobrim fenòmens culinaris 
En aquest taller s’explica el procés de l’osmosi i com aquest té lloc en molts dels procediments que s’utilitzen a la cuina. Per exemple, és per osmosi que l’aigua de dins del pernil migra cap a fora i en fa possible una certa deshidratació, cosa que en possibilita la conservació. 
·El món tou 
En aquest taller els grups podran fer i manipular productes gelificants. Durant el transcurs de l’activitat s’observaran els canvis que es produeixen en la matèria líquida quan s’hi posa un gelificant, coneixerem diversos tipus de gelificants i les seves propietats respecte a la calor, la presència de sals, etc. 
· Les unions impossibles 
És un treball pràctic en què es pot veure la dificultat d’unir aigua i greixos (per exemple aigua i oli) i com la cuina soluciona aquest problema utilitzant emulsionants, com en el cas de la maionesa, en què s’utilitza ou. 

NIVELL: batxillerat de ciències 
GRUPS: de 25 a 30 alumnes 
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBSERVACIONS: aquest taller ofereix la possibilitat d’escollir entre diverses temàtiques, que s’especificaran en el moment de la reserva.
OBJECTIU: apropar-nos als fenòmens culinaris des d’un punt de vista científic amb la intenció d’apropar la ciència a la vida quotidiana i desmitificar especialment la química com una ciència complicada.

NO ARRIBO, NO ARRIBO, QUÈ MENJO PER DINAR?
Taller pràctic de cuina ràpida i saludable 

Acabem d’arribar a casa, tenim molta gana i molt poc temps, obrim la nevera i ens cau el món damunt... Què fem per dinar? Aquest taller dóna respostes pràctiques a aquesta pregunta. A partir d’aquest tipus de situacions l’alumnat posarà en pràctica una sèrie de receptes senzilles i ràpides que ens serviran per solucionar aquest problema i, a més, descobrirem alguns trucs de cuina que ens poden resultar molt útils en el dia a dia. 

NIVELL: segon cicle d’educació secundària i batxillerat 
GRUPS: de 25 a 30 alumnes
DURADA: 1 hora i 30 minuts
OBJECTIUS: adonar-nos que la cuina ràpida pot ser sinònim de cuina saborosa, saludable i equilibrada; que amb pocs recursos podem elaborar plats extraordinaris, i que les pautes de treball en la cuina poden estalviar-nos molta feina. A més reflexionarem sobre la societat actual i com gestionem el temps.

TALLERS A LA CARTA
Es programen tallers a la mida de les necessitats d’empreses, centres, associacions i tot tipus de col·lectius que volen canalitzar el coneixement d’Alícia vinculant-lo a les seves pròpies necessitats o a les de les persones amb qui es relacionen. Els tallers a mida d’Alícia, tant si s’efectuen a les mateixes instal·lacions o a les del sol·licitant, és una de les activitats públiques de divulgació més sol·licitades i de més èxit de la Fundació.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.