Demanen més pisos assistits per a menors tutelats

Un estudi de la UdG recomana seguir invertint en l'autonomia i l'educació de les persones d'aquest col·lectiu
L´acte de la presentació de l´estudi. departament de benestar
 Els menors de 16 a 18 anys amb tutela necessiten més pisos d'acollida. Aquesta és una de les conclusions d'un estudi elaborat per l'equip de recerca sobre Infància, Drets dels Infants i la seva Qualitat de Vida de la Universitat de Girona -UdG-, que també recomana "seguir invertint en l'autonomia i educació dels joves que han estat tutelats".

"Jo estaria molt malament si no m'haguessin donat l'oportunitat del pis. Espero que no el tanquin mai". Són les paraules d'una jove usuària en un grup de discusió que plasma l'estudi. En aquest sentit, els joves entrevistats coincideixen a afirmar que el pis assistit els ha permès "saber com organitzar-se, com gestionar el temps i els diners, a conviure i a fer les feines de casa. I en definitiva, a créixer, a ser autònoms i responsables".

Malgrat els problemes de convivència que poden sorgir entre aquests joves, els professionals que treballen amb joves extutelats de més edat veuen necessari crear "més diversitat d'oferta de pisos per a majors de 18 anys que abasti joves amb característiques i circumstàncies diverses".

La consellera de Benestar Social i Família, Neus Munté, va presidir ahir l'acte de presentació de l'estudi, que es titula "L'atenció als joves extutelats a Catalunya: evolució, valoració i reptes de futur" i que ha estat elaborat per Carme Montserrat i Ferran Casas de la UdG.

Programa amb bons resultats
El principal resultat del treball conclou que els programes que es duen a terme amb els joves extutelats donen bons resultats, tant des del punt de vista del suport educatiu, com econòmic, com d'habitatge. Per aquest motiu, l'estudi recomana mantenir els actuals programes que ofereix l'Àrea de Suport al Jove Tutelat i Extutelat -ASJTET- en col·laboració amb diferents entitats. D'aquesta manera, els autors estableixen que invertir en autonomia i educació en la franja dels joves vulnerables representa treballar de forma eficaç i eficient per a la seva inclusió social. Els responsables del treball també suggereixen que cal perfeccionar "el sistema de recollida de dades per avaluar els resultats en un futur i diversificar l'oferta de serveis". Amb això, pretenen que arribin a més joves que surten del sistema de protecció, "sobretot joves amb algun tipus de discapacitat, malaltia mental o problemes de conducta".

La recerca, que ha estat finançada per la Federació d'Entitats amb Projectes i Pisos Assistits -FEPA-, ha consistit, en primer lloc, en una anàlisi secundària de la base de dades de l'ASJTET sobre 5.538 joves atesos entre 1994 i 2012. Posteriorment, s'ha fet un estudi qualitatiu mitjançant 15 joves, 4 grups de discussió de joves i 1 de professionals, en el qual hi ha participat 49 joves i 10 professionals. I, finalment, un estudi quantitatiu a través d'un qüestionari dirigit als professionals dels centres residencials i serveis que atenen joves d'entre 16 i 21 anys, amb un total de 218 participants.

Enguany es compleixen 20 anys dels primers programes de suport per a nois i noies de 16 a 21 anys que han estat tutelats per l'Administració a través del Departament de Benestar. Durant aquests anys, més de 6.000 joves han estat atesos per l'ASJTET.

http://www.diaridegirona.cat/comarques/2014/01/31/demanen-mes-pisos-assistits-joves/654257.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.