Adopció, Acolliment familiar i Escola

Una de les demandes creixents que em vaig trobant al llarg dels anys de treball amb infants acollits/adoptats radica a l'ESCOLA. 

Per una banda, cada vegada em trobo amb més famílies que em demanen assessorament perquè els seus fills estan patint unes situacions complexes a nivell escolar. Tenen moltes dificultats d'aprenentatge, es troben etiquetats com a "problemàtics", "inquiets", són els que sempre es queden castigats pel seu comportament, els costa mantenir un cercle d'amics o se senten poc integrats a l'aula.
D'altra banda, moltes són les demandes formatives per part de mestres i professors sobre temes relacionats amb l'acolliment o l'adopció. Què implica realment l'adopció per un infant? quins comportaments solen tenir? Com tractar segons quins temes? Parlar de dues famílies, diversitat familiar?? 

Hi veieu alguna relació entre les dues demandes?
Preocupació per millorar la integració i el benestar dels infants acollits/adoptats a les escoles, més informació, formació especialitzada, noves necessitats educatives i inclusió a l'aula. Crec que queda bastant camí per fer, però mica en mica anem avançant en aquesta direcció: visibilitzar les necessitats especials dels infants acollits/adoptats escolaritzats en centres educatius catalans on el professorat necessita estar plenament format i assessorat per tenir un coneixement més profund de les necessitats d'aquests infants.
Són moltes les connotacions emocionals que comporta l'acolliment o l'adopció per un infant a nivell familiar. Aquesta inquietud emocional interna es tradueix en conductes que poques vegades se saben interpretar correctament, i com tot, es necessita un temps molt important d'adaptació progressiva. Quan això es trasllada a l'escola, ens trobem que fàcilment s'entra en comparacions amb els altres alumnes i, per tant, una mirada parcial de la situació.
Els professionals de l'adopció que com jo estem fent aquesta tasca informativa i formativa a les escoles, crec que estem encantats que l'Administració hagi elabrat una guia bàsica dirigida precisament a centres i professionals d'ensenyament per tal de saber interpretar correctament algunes de les dificultats i els comportaments que poden aparèixer durant tot el procés educatiu dels infants acollits/adoptats.

Davant nous reptes, s'han de proporcionar nous recursos i noves respostes.
Us adjunto el link per descarregar-lo:


Està clar que cada cas és un món, així que això simplement s'ha de prendre com el que és, una guia general. Per poder aprofundir en les particularitats de cada cas, cal una intervenció professional i especialitzada en acolliments/adopcions.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.