Per a treballar una mica les emocions amb els infants...

Les emocions juguen un paper elemental en el desenvolupament emocional i social del nen i després de les famílies, o millor dit, conjuntament amb les famílies, l’escola ha de continuar amb l’educació de les emocions.

Aquest treball per a complir els objectius principals en les àrees afectives i socials s’ha de plantejar de manera contínua, és a dir, les emocions s’han de treballa durant tot el curs, en realitat, s’hauria de treballar durant tota la vida escolar i no escolar.

Les emocions sempre estan presents en el dia a dia de cada persona i també en el cas dels nostres alumnes, llavors té sentit treballar a mode d’unitat didàctica enfocat a una determinada temporalitat el treball de les emocions? Per a mi, la resposta és ben senzilla: no. 

És cert que com a futura mestra d’educació infantil hauré de plantejar als nens més petits per a treballar de manera més explícita les emocions i el que representen activitats determinades, sobretot a l’inici de l’escolarització. És per això que en edats primerenques es poden proposar activitats concretes per fer conscients als nens d’allò que ens mou i ens emociona. D’altra banda, aquestes activitats poden ser útils en moments diferents de la vida dels discents ja que pot servir com a eina que inciti la distenció i també com a dinàmica de grups; inclús en el cas dels adults per fer reflexionar sobre la importància de les emocions.

Tanmateix, les activitats que ara proposaré tenen com a finalitat principal despertar en els nens de l’etapa d’educació infantil un interès per conèixer i comprendre les emocions per a conèixer a un mateix i als altres per a dominar estratègies que els permetin conviure adequadament en societat. Aquestes activitats es veuran reforçades per futures reflexions o activitats per reflexionar sobre emocions que vagin sorgint durant el curs, sempre des d’un enfocament integral.

Per que m’agrada aquesta activitat?
Aquesta activitat m’agrada perquè, a més del ja esmentat, ajudarà a l’estructuració dels coneixements que els nens ja tenen o que acaben d’assolir sobre les emocions. Quan es posa nom als sentiments és més senzill interpretar-los o comprendre què impliquen en nosaltres i en els altres per això, també és una activitat de classificació i etiquetatge.
Quant més es parli i es treballi de maneres diferents els nous conceptes que els nens descobreixen, millor s’assenten i s’organitzen al cervell, d’aquesta manera, només si ho tenen ben clar, podran emprar aquests conceptes en diferents contexts. 

Quins aspectes vull treballar amb aquesta activitat?
Sobretot l’àrea de coneixença d’un mateix que exposa la Lei Orgànica 2/2006, del 3 de maig, d’Educació. Aquesta Llei dedica el capítol I del títol I a l’Educació infantil quins són els aspectes bàsics que les administracions educatives hauran de contemplar en els seus currículums, el currículum actual d’educació infantil

- Els Objectius principals de l’educació infantil contemplen els següents:

a) Conèixer el seu propi cos i el dels altres, les seves possibilitats d'acció i aprendre a respectar les diferències.
b) Observar i explorar el seu entorn familiar, natural i social. Conèixer i apreciar algunes de les seves característiques i costums i participar activament, de forma gradual, en activitats socials i culturals de l'entorn.
c) Adquirir progressivament autonomia en les seves activitats habituals.
d) Desenvolupar les seves capacitats afectives.
i) Relacionar-se amb els altres i adquirir progressivament pautes elementals de convivència i relació social, així com exercitar-se en la resolució pacífica de conflictes.
f) Desenvolupar habilitats comunicatives en diferents llenguatges i formes d'expressió.
g) Iniciar-se en les habilitats lògic-matemàtiques, en la lecto-escriptura i en el moviment, el gest i el ritme.

Cadascun d’aquests objectius generals es desglossen en altres objectius més específics els quals es poden trobar en aquesta llei esmentada. Considero que totes aquestes àrees es poden treballar de manera simultània amb el treball de les emocions, però, tot i això les següents activitats contemplaran uns objectius més concrets:

- Conèixer les emocions primàries.
- Prendre iniciativa a l’hora d’expressar les emocions personals.
- Respectar la diferencia i els sentiments dels altres.
- Comprendre que cadascú té sentiments diferents per coses diferents.
- Respectar el torn de paraula.
- Desenvolupar les habilitats d’expressió i lingüístiques.

L’activitat "El pot de les emocions"
A mode de deures actius es demanarà als nens que facin una activitat de recerca i investigació sobre un mateix amb l’ajuda d’algun adult si ho necessiten.

Cada nen haurà d’investigar sobre les seves emocions, d’aquesta manera el que es demanarà és que cada nen identifiqui una cosa, animal, persona o un fet que li provoqui cadascuna de les emocions primàries, que prèviament es recordaran en classe.

Els nens poden aportar els seus estímuls de diverses maneres, tant vàlid pot ser que duguin un objecte original o de joguina, un dibuix, una imatge, un audio o un vídeo. El que compta de veritat és que cada nen aporti els seus 5 estímuls, els exposi i expliqui a la classe.

El dia que entre tots hagin acordat presentar les seves emocions, hauran de fer una conversa col·lectiva que el mestre o la mestra anirà conduint amb preguntes i reflexions obertes dirigides al grup.

En una possible rotllana asseguts al terra de manera que tots els nens estiguin al mateix nivell i en la mateixa posició, un per un podrà anar comentant què és el que ha portat i perquè. Després d’aquestes explicacions, sempre respectant el torn de paraula, els altres nens poden fer les seves observacions al respecte.

- Exemple: Un nen presenta una fotografia del seu ca i afegeix:

Nen X- Quan jugo amb el meu ca estic feliç.
Mestre – Només quan jugues amb el teu ca o amb altres també?
Nen X – Amb tots però el meu m’agrada més.
Mestre – I què sents quan jugueu junts?

[ Després de les explicacions pertinents la mestra pot incitar la conversa entre el grup]
Mestre – Algú més sent aquesta felicitat quan juga amb un ca com diu X?

Després de les explicacions arriba l’hora de classificar l’emoció i el Nen haurà de ficar dins del pot transparent destinat a una emoció que correspongui amb els seus estímuls. És a dir, quest nen haurà de ficar la fotografia del seu ca dins del pot de la felicitat.

Pots de cristal que ens poden servir.
Al final de l’activitat tindrem que cercar un espai per a les nostres emocions, un espai que mostri aquests pots de la manera més atractiva possible i a una zona on arribi la vista dels nens. Aquests pots poden servir com una eina recurrent sempre que hi hagi algun possible malentès d’emocions dins la classe, quan algun nen se senti trist o tingui malenconia, és una aportació més per a la classe que qualsevol nen pot consultar i visitar el racó de les emocions.

Com de vegades resulta difícil entendre les emocions d’una persona aquests pots poden servir per fer recordar la disparitats d’estímuls que tots els nens varen portar. El mestre pot fer reflexionar davant d’una disputa a classe que si recorden que no tots els nens varen portar fotografies de cans o per exemple que algú li feia feliç l’actuació d’un pallasso i a un altre li pot donar por. Sempre hem de partir d’aquesta concepció “no tots sentim igual” i per això ens hem de comprendre a partir del diàleg, l’empatia i la tolerància enfront de qualsevol problemàtica.

Més endavant es poden fer activitats per a treballar cada emoció amb més atenció.

Activitat m’has d’entendre
Es pot oferir un joc per grups de 5 on cada nen haurà de dramatitzar una emoció per tal que els seus companys de grup l’encertin. Una vegada els grups hagin acabat, el mestre demanarà 5 voluntaris. Cada voluntari haurà de dramatitzar una emoció determinada per a la resta de la classe. Després, entre tots els nens, poden elaborar unes cartolines per recordar quins aspectes ens fan comprendre com normalment s’emocionen els altres.

Així, després de l’actuació de l’emoció Tristesa, els nens hauran esmentant els trets que li han fet esbrinar l’emoció ( la boca es tanca i fa l’arc cap avall, les celles s’ajunten, pot plorar, etc). Finalment, contarem amb un espai d’emocions amb cartolines per a cada emoció amb aquesta primera i rudimentària explicació feta pels infants acompanyades dels 5 pots de les emocions.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.