ESTRATÈGIES PER MILLORAR EL RENDIMENT: HÀBITS I TÈCNIQUES D’ESTUDI

A l’hora de parlar de les tècniques i els hàbits d’estudi se’ns fa necessari començar per distingir clarament el que són els hàbits i el que són les tècniques d’estudi.

Els hàbits d’estudi són totes les costums quasi diàries que fa servir el nen/a per millorar el seu rendiment (condicions ambientals i físiques, horari establert, planificació de la tasca diària,...). La repetició constant d’una mateixa acció, realitzada en bones condicions ambientals d’espai, temps i característiques semblants, afavoreix l’acció d’estudiar i la força de voluntat per produir una conducta mecànica: l’hàbit d’estudi.

En canvi les tècniques d’estudi són les estratègies pròpiament dites que empra el nen/a a l’hora d’estudiar (lectura, esquemes, resums,...).

Per començar a parlar dels hàbits d’estudi podem començar per les condicions ambientals en les que el nen/a treballa.

És necessari que les condicions físiques i materials que ha de reunir l’espai en el qual l’estudiant passarà bona part del seu temps, li resultin còmodes, agradables i motivants. Així, haurien de complir una sèrie de característiques: 

- El lloc d’estudi ha de ser sempre el mateix.

- Ha de ser un lloc el més tranquilpossible.

- Ha de ser un lloc silenciós i còmode.

- Ha d'estar net i ordenat.

- Hauria d'estar ben il·luminat.

- La temperatura mitja hauria d'estar al voltant d’uns 20 graus.

- Els mobles adequats per l’estudi.

- L'habitació ha de disposar d'espais en el quals es pugui ordenar adequadament el material escolar. 

És necessari saber que si el fet de tenir un lloc adequat per estudiar sembla molt important, tant o més important és el fet de saber organitzar-se el temps d’estudi. Per fer una programació d’estudi és necessari: 

- Estudiar cada dia. 

- Si és possible que sigui durant les mateixes hores i al mateix lloc. 

- Saber que durant el matí s’aprèn més aviat, però també s’oblida abans, i que a la tarda-vespre s’aprèn més a poc a poc però es recorda durant més temps. 

- A partir de 5è de Primària, s’ha d’estudiar un mínim d’unes dues hores diàries. 

- Es recomanable canviar de matèria cada 45 minuts. 

- Entre activitats s'hauria de descansar uns 5 o 10 minuts. 

- Convé començar a estudiar amb les matèries més complicades, ja que és quan estem menys cansats, i acabar amb les més senzilles.



Hi ha alumnes que passen gran quantitat d’hores a la seva habitació estudiant. Són alumnes que s’esforcen en la seva feina, responsables, constants, aplicats i, tot i així, els resultats són baixos i no es corresponen al temps i esforç dedicat.

Possiblement el problema està en que el nen/a no empra cap sistema que li faciliti l’aprenentatge. L’estudi de qualsevol matèria necessita d’un procés racional, necessita d’un mètode i no tan sols d’esforçar-se en memoritzar un tema que probablement ni entén i que passades unes hores ha oblidat per complet.

Podem assenyalar les següents destreses com a bàsiques en el procés d’aprenentatge:

- Llegir i comprendre.

- Identificar les idees principals.

- Preguntes clau.

- Subratllat.

- Resum.

- Esquema- Apunts.

- Repàs i “memorització comprensiva”.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.