Art i infància es fusionen al CRAE del Pla d’en Boet

L’artista mataroní Perecoll i diversos nens del centre van col·laborar per confeccionar un mural
Perecoll i els nens i nenes treballant en el mural
Ja fa mig any que el Mas Sant Jordi va tancar les seves portes per encetar una nova etapa, aquest cop al barri del Pla d’en Boet. Aquest Centre Residencial d’Acció Educativa (CRAE) havia estat la llar d’una vintena de nens, d’entre 5 i 13 anys, durant més de tres dècades a la Llàntia. Per manca d’infraestructures adequades, l’equipament va haver de reobrir el passat novembre a les instal·lacions de la parròquia Mare de Déu de Montserrat, al carrer Castaños. 
Millores en la convivència

Els inicis no van ser fàcils. En un primer moment, els veïns del Pla d’en Boet no van veure amb bons ulls l’obertura d’una residència per a menors en risc d’exclusió social al seu barri. Els entorns de la parròquia es van omplir de pancartes que es negaven a acollir els nens. No obstant això, el treball constant de pedagogia que ha dut a terme el Centre de Formació i Prevenció per mostrar la seva vida quotidiana i la dels joves que hi viuen, ha fet canviar l’actitud del veïnat.
El menjador de les noves instal·lacions del CRAE
Un acte, diversos propòsits
Entre les iniciatives que ha impulsat el centre, s’hi troba la del passat dijous, dia 11. L’artista mataroní Perecoll va col·laborar amb alguns dels nens per confeccionar un mural que a partir d’ara lluirà a l’entrada de la residència. L’activitat va comptar amb la visita de Maria Mercè Santmartí, responsable de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat; la presència del Consorci Museu d'Art Contemporani de Mataró i de l’Alcaldia; i el suport de la botiga Pinmat, que es va fer càrrec del material.

Jaume Rodón, director tècnic del centre especial de treball La Closca, es mostrava molt satisfet per la trajectòria del centre, i va deixar clar quin és l’objectiu de la trobada: “Volem donar a conèixer un equipament molt important, i més en els moments en els què estem. Vam contactar amb un artista perquè creiem que els temes infància i art lliguen molt bé”. Rodón també va agrair la presència dels assistents i, sobretot, la implicació de Perecoll, que “de seguida es va mostrar interessat en la confecció d’aquest mural”.  
Jaume Clupés, director del CRAE
La pintura com a metàfora
Durant l’elaboració de l’obra, els nens van ser els autèntics protagonistes, però, al final, l’artista mataroní va voler aportar el seu toc com a pintor per una raó simbòlica: “La idea és oferir llibertat als nanos a l’hora de convertir el seu quadre en un caos. Jo, ara, intento posar-hi ordre. Simbolitza el problema que tenen, la necessitat d’ordenar d’alguna manera el caos permanent en què viuen”.
Els nens i nenes del centre pinten amb Perecoll

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.