TALLERS D’ANIMACIÓ ESTIMULATIVA

Els tallers d’animació estimulativa de Llambrusca són un espai on els malalts d’Alzheimer i altres demències exerciten la seva memòria i altres capacitats cognitives, realitzen activitats que ells mateixos escullen, es mouen, es relacionen i es diverteixen.

Objectiu principal: Mantenir i, si és possible, millorar la qualitat de vida i l’autonomia dels afectats per la malaltia d’ Alzheimer i altres demències i dels seus vetlladors.

Objectius específics:
• Mantenir i, si és possible, millorar les capacitats cognitives conservades del malalt.
• Mantenir i, si és possible, millorar les capacitats físiques i la mobilitat dels malalts.
• Mantenir i, si és possible, millorar les capacitats comunicatives i la socialització dels malalts.
• Donar suport als vetlladors en el seu dia a dia amb el malalt.

A qui van adreçats?
Els tallers d’animació estimulativa s’adrecen a persones recentment diagnosticades d’Alzheimer o altres demències i també a qualsevol persona gran amb deteriorament cognitiu lleu.

Qui els du a terme?
Una pedagoga especialitzada en animació estimulativa de gent gran discapacitada, una animadora sociocultural i una auxiliar de geriatria som les professionals encarregades dels tallers d’animació estimulativa de Llambrusca, amb la col•laboració puntual de cinc voluntàries que ens donen suport en l’atenció personal als malalts i en les activitats.

Què fem?
Estimulació cognitiva: L’estimulació cognitiva consisteix a exercitar les diferents àrees del cervell. Les principals funcions cognitives del cervell són: l’atenció, la memòria, l’orientació, el llenguatge, el raonament, la percepció, el reconeixement i l’execució de moviments. Fem exercicis escrits i activitats cognitives orals. Realitzem grups de conversa, d’orientació a la realitat i de reminiscències. Fem servir també jocs de taula, dòmino, Memory i bingo.

Estimulació del moviment: L’estimulació del moviment és essencial per a mantenir l’autonomia del malalt, mantenir el to muscular i l’equilibri, així com la prevenció i/o correcció de mals hàbits de la postura del cos. Realitzem exercicis de coordinació i gimnàstica suau, psicomotricitat, coreografies i ball, etc.

Manualitats i entreteniments: Puntualment, i coincidint amb els canvis estacionals i les festes tradicionals, realitzem treballs manuals decoratius de l’espai, que també ens serveixen per orientar temporalment els malalts, així com objectes decoratius i/o d’utilitat per a casa, fent servir material reciclable la majoria de les vegades.

Estimulació d’activitats de la vida diària: Estimulem i treballem hàbits de la vida diària, com menjar, passejar, l’ús del vàter, etc.

Musicoteràpia: Dues tardes a la setmana gaudim de la col•laboració voluntària de dos educadors especialitzats en musicoteràpia. Treballen el ritme, el cant, l’acompanyament instrumental, el ball, les coreografies,…

Espai del vetllador: Espai de comunicació, d’intercanvi d’informació i de suport al vetllador de les persones usuàries dels tallers per a un treball conjunt i coordinat en l’atenció del malalt.

Com ho fem?
Treballem en grups reduïts (màxim 10-12 persones). Ens adaptem sempre a les necessitats individuals de cadascú, estimulant les capacitats cognitives i les habilitats conservades, tenint en compte els interessos i les preferències de les persones usuàries dels tallers, establint una relació d’ajuda, de respecte i d’acceptació de les limitacions, de tendresa i comprensió dels sentiments i de les emocions.
Intentem que totes les activitats que realitzem siguin agradables, significatives i útils per als malalts, que es relacionin entre ells i que s’ho passin bé.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.