Els camps de treball, una eina per al treball en valors, per Pere Vives

Parlar de sostenibilitat i de valors pot ser senzill i alhora feixuc, en un temps en què vivim on els criteris de sostenibilitat reconeguts socialment costen molt d’implantar i on els valors clàssics cada cop són més difícils d’incorporar al nostre fer del dia a dia. I és que sembla que costa molt incorporar a la nostra memòria tot allò que no ens arriba per SMS o per Internet. Ens manquen experiències vitals amb pes específic que facin canviar les maneres d’entendre les coses. És amb aquesta perspectiva que a la Fundació Pere Tarrés desenvolupem l’experiència educativa dels camps de treball a la Natura.

En aquests camps es pretén realitzar un treball en valors que neixen de la pròpia pedagogia del lleure i el contacte ple amb la natura, per tal d’adquirir un nivell alt de cultura sostenibilista, de manera que conviure amb la natura sigui el mètode principal de treball, a la vegada que s’aporti alguna millora al medi.

Una experiència al camp de treball del Berguedà
Aquesta experiència es desenvolupa any rere any a la Vall de Lillet a l’Alt Berguedà, un paratge singular i idoni per treballar la sostenibilitat, la cura pel medi ambient i el conviure en plena natura i amb la natura.

La vida diària al camp vol desenvolupar en els participants el valor de la persona, la diversitat i la voluntat de servei. Es tracta que cada participant es desenvolupi individualment però, a la vegada, aprengui a ajudar, escoltar i respectar els altres en el petit grup i en el gran grup. Per tal d’assolir un cert grau de treball en aquests valors es compta amb l’equip educatiu del camp, que sobretot fa èmfasi en el valor de l’acompanyament, per tal d’ajudar a créixer i educar les persones amb qui es conviu en el camp.

El camp de treball es desenvolupa en règim d’acampada i realitza un treball d’elaboració de recursos educatius relacionats amb el medi ambient. Entre aquests recursos destaca el taller de caixes niu, on es construeixen una trentena de caixes niu que després es reparteixen per una trentena de classes escolars, que desenvolupen tallers d’ornitologia i coneixement de les aus durant el curs escolar en estades educatives en diferents escoles de natura. Aquest taller vol fomentar el fet de treballar per als altres amb una voluntat de servei, de manera que un ha de ser capaç de fer coses no per a ell mateix sinó per a altres.

Valors que es fomenten en un camp de treball
El treball en petit grup es desenvolupa de manera important, especialment en les tasques diàries del camp, neteja, ordre del camp i sobretot en l’elaboració del menjar, on els mateixos participants cuinen els aliments en grups organitzats, de manera que l’entesa del petit grup esdevé fonamental per assolir amb èxit els horaris establerts i el bon ritme del camp.

La participació és un altre valor important a desenvolupar en el camp: les tasques no són possibles sense la col•laboració de tothom, la implicació en l’activitat és fonamental i es genera un clima de treball en plena natura que dóna un rendiment molt alt.

Entre d’altres tallers que es programen destaca la senyalització d’arbres arboretums, on a la vegada que els joves aprenen la flora del país, adquireixen certes dosis de respecte cap al medi natural.

També es desenvolupen activitats d’estalvi energètic, l'estalvi i l'austeritat. Aprendre a viure amb poques coses també és un element de treball del camp. Per exemple, el fet de cuinar algun dia amb un cuina solar et fa entendre com hi ha països del món que ho han de fer sempre així, ja que no disposen de gas ni electricitat. Tenim l’exemple de molts pobles de l’Índia, on hi ha vertaders experts en la cuina solar. Tanmateix, també es proposa la construcció de col•lectors solars per escalfar l’aigua del camp, atès que no disposem de prou potencia elèctrica per a termos o calderes.

Moltes vegades el camp es planteja de manera que el o la participant pot dur la seva bicicleta, que s’utilitza per a petits recorreguts. Aquest fet ajuda a comprendre el concepte de mobilitat sostenible, a la vegada que ens facilita mantenir un discurs de coherència amb el medi natural, evitant emprar mitjans de transport de benzina, durant uns dies.

També la caminada, la ruta i el fet d’anar a peu són elements essencials del treball del camp pel fet de representar l’esforç per assolir una fita: arribar a un mirador, fer un cim, arribar a una font o descobrir una ermita abandonada, els tallers d’orientació, la interpretació de paisatge i de mapes, les visites culturals a elements del paisatge característics, ermites romàniques, molins fariners, mines, etc., ens ajuden a entendre un passat, i a preocupar-nos per la nostra història, mirant de cercar elements que reforcin la nostra identitat.

No podem oblidar la importància del gaudir, valor fonamental en les activitats d’estiu i de lleure, recerca contínua en tota activitat que es fa amb participants joves. Es tracta de viure un estiu, passant-ho bé i, a la vegada, adquirint algun aprenentatge o fent algun servei, de manera que hi hagi un sentit explícit en la pròpia activitat.

És amb aquestes reflexions que es programen any rere any els camps de treball, una opció per a joves on exercitar el treball en valors i incidir especialment en el treball de descoberta de la natura, foment de l’excursionisme i desenvolupament de la cultura de la sostenibilitat.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.