AEMA és una cooperativa d’iniciativa social

La nostra tasca està destinada a tota persona que estigui en procés d’adquisició d’eines que li permetin esdevenir un ésser amb la capacitat d’ autodeterminar-se com a individu, considerant l’ampli ventall d’àmbits en els quals les persones ens podem desenvolupar.

Tanmateix, no oblidem que les dificultats per a adquirir l’autodeterminació personal com a camí de ser subjectes realment lliures són majors en aquells grups amb desavantatges relatius respecte a la resta i que, la infància i l’adolescència són crucials en l’adquisició de recursos pel desenvolupament personal i social. Per tant, val a dir que la nostra intervenció està centrada en els infants, joves i aquelles famílies en risc d’exclusió social. Ens referim a individus que, per diferents circumstàncies, no han tingut les mateixes oportunitats que la resta per a desenvolupar-se ni estructurar la seva personalitat a partir d’uns referents clars i significatius, d'uns entorns propers i afavoridors, rics en experiències, amb possibilitats estimuladores quant a aprenentatges positius, espais de socialització i la possibilitat de desenvolupar i rebre els recursos personals i socials per a afrontar les dificultats que apareixen durant el desenvolupament amb èxit.


Possiblement tampoc s’hagin cobert d’una manera òptima les seves necessitats bàsiques (salut, protecció, educació, refugi, etc.) ni afectives en el sentit que no s'han sentit acollits, estimats, valorats, acceptats ni acompanyats en la seva evolució i desenvolupament general.

Dins d’aquests joves en risc, trobem també a aquells que pateixen deficiències físiques i/o psíquiques. Definim doncs, a aquestes persones de la mateixa manera que ho fa la Organització Mundial de la Salutquan fa referència als aspectes negatius de la interacció entre un individu amb una condició de salut donada i els factors contextuals(ambientals i personals). És el terme genèric que engloba tots els components: deficiències – problemes en les funcions fisiològiques o en les estructures corporals d’una persona que poden consistir en una pèrdua, defecte, anomalia o qualsevol altra desviació significativa respecte a la norma estadísticament establerta – limitacions enl'activitat i restriccions en la participació. D’aquesta manera expressa els aspectes negatius de la interacció entre un individu amb problemes de salut i el seu entorn físic i social.

Aquesta concepció afavoreix la intervenció socioeducativa amb el col·lectiu, ja que implícitament convida a treballar amb les possibilitats de la persona i també amb el seu entorn de cara a millorar el desenvolupament de la interacció. Reparteix la “responsabilitat de la discapacitat” i per tant afavoreix el funcionament i la integració social. L’aïllament que han promogut durant molts anys les diferents teories sobre la discapacitat es veu ara contrarestat per aquesta nova visió.

La diversitat és una característica de la conducta y condició humana que es manifesta en el comportament i manera de viure dels individus, així com en les seves formes de pensar, individual i grupal i té relació amb el teixit social.

Cal treballar molt encara en l’assoliment d’una cultura per la pau i la convivència amb la diferència, basada en la mediació i la negociació com a fonts de resolució dels conflictes propis de les relacions socials.

:: SERVEIS QUE OFERIM

Actualment l’entitat AEMA ha estructurat els projectes i serveis que gestiona en tres àrees diferenciades: l’àrea residencial, l’àrea d’intervenció comunitària i l’àrea relacionada amb els centres escolars.

:: ÀREA RESIDENCIAL

CRAE El Petit Pont: Centre Residencial d’Acció Educativa, centre col·laborador de la Generalitat de Catalunya, en el que viuen 25 infants i joves entre 3 i 18 anys tutelats per la Generalitat degut a les respectives declaracions de desemparament per part de les institucions judicials. Es tracta d’un centre vertical que atén infants i joves de les diferents franges d’edat des dels 3 anys, fins als 18. La Direcció i l’equip educatiu del centre exerceix les funcions de guarda dels infants en un entorn familiar, i té com a funció preservar els drets dels nois i noies en base al disseny d’un projecte educatiu de centre que promou el desenvolupament integral de cadascun dels menors segons una perspectiva biopsicosocial. La consonància entre el treball del centre i el dels EAIAs corresponents pel que fa a la intervenció familiar resulta fonamental per a l’assoliment dels objectius del centre respecte als infants i/o adolescents a nivell del seu projecte educatiu individual, que resulta el fil conductor de la nostra intervenció. Per tant, des de l’àmbit residencial del centre es realitza un treball que s’enfoca a atendre als infants i joves en risc degut a les condicions que han portat al desemparament, mirant de restablir les condicions adverses, fomentant la resiliència i les oportunitats de present i futur. En últim terme, es tracta d’una intervenció en xarxa amb diferents professionals de l’àmbit que no només inclou als infants i joves, sinó que atén també a les seves famílies i les pròpies dinàmiques de relació establertes. El nostre servei es troba en el registre de la secció d’entitats, serveis i establiments d’atenció a la infància i adolescència, essent el número de registre del CRAE El Petit Pont S07202. En l’actualitat portem dos anys i mig de funcionament com a centre i un any previ de preparació del projecte. El CRAE El Petit Pont va iniciar la seva activitat com a tal el 2 de Gener de 2008.

:: ÀREA D’INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA

Projectes d’Esplai de dissabtes per a joves i adults amb discapacitat a Sant Feliu de Llobregat: on s’organitzen sortides de cap de setmana, tallers d’estimulació, hàbits, rutines, i activitats de lleure variades. En aquest projecte la nostra entitat treballa atenent als joves (i també adults) que pateixen algun tipus de discapacitat i, per tant, tenen també el risc social afegit a la condició de discapacitat. En aquest sentit, es treballa per tal de millorar l’autonomia dels nois i noies que assisteixen al casal, així com fomentar la xarxa de relacions socials i d’oci adreçat a aquest col·lectiu. En aquest projecte és el segon curs que hi treballem tot i que prèviament havíem desenvolupat l’esplai de dissabtes per infants i joves amb discapacitat a la zona centre de l’Hospitalet de Llobregat. De fet, els inicis de la nostra entitat, 8 anys enrere, comencen amb l’atenció als infants i joves amb algun grau de discapacitat.

Casals d’estiu: durant el període estival l’entitat també gestiona i organitza en col·laboració amb les AMPAs del CEE l’Estel Can Bori i del CEE l’Escorça i l’Àrea de Benestar Social de l’Ajuntament de l’Hospitalet dos casals d’estiu per a infants i joves amb diferents graus de discapacitat (moderada i greu o pluridiscapacitat). Els casals d’estiu s’ofereixen des de fa 6 anys a l’escola Estel – Can Bori i des de fa 5 anys a l’escola Escorça. En qualsevol cas, representen també un alternativa de lleure per als infants i joves amb discapacitat, a partir del qual es treballen molts altres aspectes que tenen a veure amb l’autonomia personal i les habilitats socials dels infants i joves.

Servei de Patis Oberts: projecte adjudicat per l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, consistent en la dinamització del col·lectiu de joves (12 a 16 anys) als Districtes II (barris de Collblanc iTorrassa) i IV (barris de Florida, les Planes i CanSerra). El projecte es porta a terme mitjançant la intervenció al carrer i la dinamització dels patis de l’ I.E.S Eduard Fonseré i l’ I.E.S Margarida Xirgu oferint una alternativa lúdica en un context d’intervenció socioeducativa en medi obert, en el qual es treballa la associació de l’espai de l’IES a una experiència positiva, el desenvolupament de les capacitats dels infants i joves en diferents àmbits, la orientació escolar i laboral i la integració de cultures i nouvinguts entre d’altres. El servei és promogut des del Programa d’Infància i treballa en xarxa amb els serveis socials dels districtes i altres entitats relacionades amb la observació i l’acompanyament de la població més vulnerable. La nostra entitat treballa en la intervenció en el servei de Patis Oberts des de l’estiu de l’any 2006, és a dir, des de fa 4 anys. A mesura que ha anat desenvolupant el projecte, conjuntament amb l’Ajuntament de l’Hospitalet, s’ha anat enriquint l’experiència que permet oferir als joves de la ciutat una alternativa de lleure i oci saludable on es complementen el treball en xarxa i l’atenció als joves de la població que conforma la ciutat de l’Hospitalet.

:: ÀREA DE PROJECTES ESCOLARS

Servei de menjador i d’activitats de tarda del CEE L’Estel-Can Bori (l’Hospitalet de Llobregat). El col·lectiu amb el que es treballa es caracteritza especialment per la discapacitat mental. Es treballen hàbits d’autonomia relacionats amb l’alimentació, la higiene, el descans i el desenvolupament de les capacitats dels infants i joves mitjançant activitats de lleure. En el servei de menjador de l’Estel és on la nostra entitat comença a fer les seves primeres passes en l’atenció als infants i joves que pateixen algun tipus de discapacitat. De fet és el projecte que esdevé el motor, ara fa 8 anys, de la iniciativa de generar altres projectes i de treballar en la xarxa de professionals de la ciutat que dediquen els seus esforços als infants i joves de l’Hospitalet.

Servei de menjador al CEE l’Escorça (l’Hospitalet de Llobregat) on es treballa amb nens/es amb pluridiscapacitat. Els objectius són vetllar per la seva correcta alimentació, la seva higiene postural, el compliment dels hàbits d’higiene i de descans, sempre procurant afavorir l’autonomia, i sobretot l’augment de la seva qualitat de vida. En el servei de menjador de l’escola Escorça hi treballem des de fa 6 anys i també hi desenvolupem els casals d’estiu.

Projecte “Fent Ponts cap a l’ Institut”: és un projecte emmarcat en el Pla Educatiu d’Entorn promogut per l’Ajuntament de l’Hospitalet i la Generalitat de Catalunya que actualment duem a terme a 6 escoles i que pretén donar eines als alumnes de 5é i 6é per a prevenir el risc social i afavorir l’èxit escolar en la incorporació del noi/a a l’ institut. Es treballen hàbits d’estudi, habilitats socials i emocionals i la participació de la família en la transició entre etapes educatives, sempre en coordinació amb els professionals escolars. Portem gestionant aquest projecte durant 5 anys on hem anat ampliant l’àmbit d’escoles en les quals hi realitzem aquest tipus de intervenció. En aquest projecte també es posa la mirada en aquells infants i joves en risc per tal que pugui esdevenir una eina de prevenció i es fa un treball en xarxa amb les tècniques d’absentisme de l’Àrea d’Educació que són les que posteriorment els hi faran el seguiment a l’ institut.


Tallers d’Estudi Assistit: és un projecte relacionat amb el Pla Educatiu d’Entorn però que té està finançat directament des de l’escola, que a la seva vegada rep els fons del MEC i que el realitzem en els mateixos centres escolars on desenvolupem el projecte “Ponts”, també a l’Hospitalet. En qualsevol cas es tracta d’un projecte de reforç escolar en horari extraescolar i amb un grup reduït d’infants del cicle mitjà i superior d’Educació Primària que mostren dificultats en el seguiment dels seus aprenentatges. En últim terme, desenvolupem aquest projecte des de dos anys enrere. Tot plegat, aquest conjunt de projectes en els que treballem des de la nostra entitat, ens ofereixen un ventall d’experiències en el món de l’atenció als infants i joves en risc social des de diferents mirades i atenent a diferents col·lectius de la ciutat de l’Hospitalet. En qualsevol cas pensem que aquesta experiència es complementa i, juntament amb el treball en xarxa, permet assolir uns criteris de qualitat en la intervenció socioeducativa que realitzem mitjançant els nostres professionals.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.