Què és el TDAH?
El Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH)
és un trastorn d’origen neurobiològic que es caracteritza per un
desenvolupament inadequat del nivell d’atenció, hiperactivitat i impulsivitat
que produeix un deteriorament clínicament significatiu en dues o més àrees /
aspectes de la vida del nen/a.
Les dificultats per mantenir l’atenció i conductes d’hiperactivitat
/ impulsivitat són presents amb major gravetat i intensitat que en altres
persones. Per tant els pacients amb TDAH poden tenir dificultats per mantenir
l’atenció, poden ser hiperactius i inquiets, i / o poden actuar de forma
impulsiva.
Els símptomes del TDAH es manifesten en diferents activitats
i àrees, com el col•legi, la feina o en qualsevol altre ambient social. Aquest
trastorn s’inicia en la infància, però pot continuar en l’adolescència i l’edat
adulta.
Actualment, el TDAH és un dels trastorns psiquiàtrics més
prevalents en pediatria. A nivell mundial, s’estima que entre el 3 i el 7% dels
nens poden estar afectats. A Espanya, diferents estudis han avaluat la
proporció de nens amb TDAH en diferents àrees geogràfiques, que varia entre el
4,57% i 10,81%.
Diagnòstic
El Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH)
provoca Hiperactivitat, Impulsivitat i Dèficit d’atenció, però no
tots els símptomes es manifesten en tots els afectats ni amb la mateixa
intensitat. Tot i que molts d’aquests comportaments són normals en la majoria
d’infants, en els nens sense TDAH aquests símptomes tendeixen a disminuir
segons creixen i passen de l’educació infantil a la primària. A l’hora de
distingir entre un nen amb TDAH i un nen sense TDAH, és important tenir en
compte la quantitat i intensitat dels símptomes i la seva permanència en el temps
i en diferents situacions. En els casos de TDAH, les conductes hiperactives i
impulsives, així com els símptomes d’inatenció són: més intensos del que
s’espera, es manifesten en més d’un lloc alhora (col·legi, casa, etc.), i solen
prolongar-se per més de sis mesos.
A més, cal deixar clar que no tots els símptomes són iguals
en tots els pacients, aquests poden existir en diferents graus de gravetat.
Hiperactivitat
No poden romandre asseguts en situacions que ho requereixen.
Quan estan asseguts, canvien de postura amb freqüència i
mouen els peus i les mans constantment.
Corren o salten excessivament en situacions inapropiades
Tenen dificultat per jugar o divertir-se en silenci o
tranquil·lament.
Solen entorpir els assumptes dels altres, toquen coses que no
deuen.
Estan sempre en moviment, com si estiguessin amb el “motor
en marxa”.
Parlen en excés.
Solen tenir més accidents dels normals.
Impulsivitat
Actuen abans de pensar.
Només veuen les conseqüències dels seus actes quan és massa
tard i ja han dit o fet alguna cosa fora de lloc, però, no aprenen i tornen a
reaccionar de manera irreflexiva.
Interrompen constantment converses i jocs.
Es mostren impacients; els costa esperar el seu torn.
Solen resistir-se a la disciplina.
Responen bruscament i abans que s’hagi completat la
pregunta.
Es fiquen en els assumptes d’altres.
Solen ser poc previsors i obliden planificar.
No distingeixen el perill, s’embardissen en activitats
perilloses.
Escassa tolerància a la frustració.
Dèficit d’atenció
Tenen dificultats per mantenir l’atenció en tasques o en el
desenvolupament d’activitats lúdiques.
Eviten comprometre en activitats que requereixen un esforç
mental sostingut.
Poden tenir problemes per prioritzar les tasques, cometen
errors per descuit en els deures escolars i altres activitats, ja que no
presten prou atenció als detalls.
No semblen escoltar quan se’ls dirigeix la paraula.
Es distreuen amb facilitat; solen deixar el que estan fent
per atendre a sorolls o fets trivials.
Els costa seguir instruccions o ordres i no finalitzen les
seves tasques.
Tenen dificultats per organitzar les seves tasques i
activitats.
Són molt oblidadissos en les seves tasques quotidianes.
Canvien contínuament el focus d’atenció, sense arribar mai
l’objectiu final.
Perden sovint els elements necessaris per a les seves
tasques o activitats (llapis, quaderns, joguines, etc.).
El diagnòstic és clínic, per tant no hi ha una prova
diagnòstica definitiva. els especialistes poden obtenir la informació relativa
al pacient mitjançant: preguntes obertes, preguntes específiques, entrevistes
semiestructurades, qüestionaris o escales.
Entre les escales més emprades per al diagnòstic del TDAH es
troben:
Les escales específiques: ADHD RS (Du Paul), Conners, EDAH,
Magallanes, SNAP IV.
Escales de psicopatologia general: Achenchach, BASC, SDQ.
Entrevistes semiestructurades: DICA IV, K-SADS.
El diagnòstic del TDAH en nens i adolescents s’ha de fer
mitjançant:
Entrevistes clíniques als pares i al pacient.
Informació obtinguda de l’escola.
Revisió d’antecedents familiars i personals
Exploració física i psicopatològica del pacient.
Per al diagnòstic del TDAH en nens i adolescents no estan
indicades les proves complementàries de laboratori, de neuroimatge o
neurofisiològiques, llevat que la valoració clínica ho justifiqui.
Tractament
El tractament dels nens amb Trastorn per Dèficit d’Atenció i
Hiperactivitat (TDAH) requereix un programa multidisciplinari, adaptat a les
característiques individuals del nen/a, com el sexe o l’edat, i a agents
externs com l’entorn familiar i social.
Existeixen diferents abordatges terapèutics per tractar el
TDAH, però el tractament combinat – “multimodal” – és el que ofereix millors
resultats. Això suposa la inclusió de pares, professors, metges i psicòlegs en tots els
nivells de la teràpia.
Tenint en compte això, es coordinen simultàniament
tractaments de tipus:
- Psicològic
- Psicopedagògic
Cap d’aquestes intervencions és exclusiva, no pot, ni ha de
substituir les altres.
El tractament del TDAH hauria de realitzar de manera individualitzada,
tenint en compte al pacient i la seva família. L’objectiu d’aquests tractaments
és el de millorar la qualitat de vida dels pacients mitjançant la disminució de
símptomes i complicacions del TDAH. Cal reduir el risc de complicacions, educar
el pacient i la família sobre el trastorn, adaptar l’entorn a les necessitats
del pacient i millorar les habilitats d’abordatge dels pacients, pares i
educadors.
La medicació redueix els símptomes del TDAH i pot ajudar el
nen a utilitzar la seva capacitat natural per concentrar-se, apartar les
distraccions i pensar abans d’actuar. Això els fa més receptius a les
instruccions i ajuda a millorar les relacions entre nens, pares, professors i
companys. A més, potencia l’efecte d’intervencions psicològiques i psicopedagògiques.
Existeix evidència científica de l’efectivitat a curt i llarg termini del
tractament farmacològic si aquest és continuat.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.