El joc en el nen en edat preescolar


Els nadons analitzen els objectes mitjançant l’ús dels cinc sentits. Els nens petits que ja caminen (entre 1 i 3 anys) comencen a entendre com funcionen. Ara ja utilitzen aquestes joguines i altres objectes amb la funció amb què han estat dissenyades i, a més, els hi adjudicaran moltes altres possibilitats.

Pel nen en edat escolar el món es converteix en un lloc màgic sense límits. És freqüent veure com nens d’aquesta edat assumeixen que tenen poders màgics, que lluiten contra “monstres”, aconsegueixen vèncer-los i també creuen que poden convertir-se en princeses, fades o altres criatures fantasioses.

Per regla general, els nens en edat preescolar portaran a altres membres de la família amb ells a un món de fantasia on hauran de complir algun rol. Aquest tipus de joc de fantasia és decisiu en el desenvolupament dels nens ja que els ajuda a enfrontar-se a les seves pors, ansietats, esperances i somnis.

El desig de comunicar-se amb altres s’estén als amics a mesura que els nens en edat preescolar comencen a aprendre les concessions mútues que s’han de realitzar quan juguen de manera cooperativa. El joc en sí mateix es torna més físic. Per què caminar quan es pot saltar?

Algunes joguines propostes per nens en edat preescolar són:

Treballs artístics i manualitats. A mesura que les aptituds motores milloren, les activitats de dibuixar i utilitzar tisores segures per tallar i enganxar, augmenten la coordinació, fomenten la creativitat i l’autoestima.

Blocs i elements per construir. Construir una torre (i saber com fer-ho per a que no caigui) estimula les aptituds de solució de problemes i la coordinació entre la vista i les mans. Els nens en edat preescolar utilitzaran la seva imaginació per construir edificis, vehicles i animals a partir d’elements simples de construcció.

Trencaclosques. Els trencaclosques ajuden a augmentar la coordinació i la destresa, i a comprendre les relacions espacials (el lloc on es troben els objectes en relació amb altres) i el pensament lògic.

El joc en què es pretén ser una altra persona. És possible que les nenes juguin amb cases de nines i que els nens es vesteixin de bombers ja que comencen a identificar-se amb els rols específics del seu sexe.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.