Entrevista a Segundo Moyano
En aquesta entrevista presentem a Segundo Moyano, educador social i doctor en Pedagogia. Actualment és professor propi d’Educació Social a la Universitat Oberta de Catalunya i professor associat d’Educació Social a la Universitat de Barcelona. Membre del GRES (Grup de Recerca en Educació Social). Els seus àmbits d’investigació es centren en la protecció a la infància, les construccions del vincle educatiu en l’actualitat i les relacions entre teoria i pràctica en el camp de l’educació social.
Aquest matí, dijous 6 de desembre de 2011, he escrit al meu twitter: “@SegunMoyano, vull fer-te una proposta, acceptes?” tot seguit, li enllaçava l’article que explica això de les tweet-entrevistes… Pocs minuts després ell contestava: “Sempre depèn de la proposta, però compta-hi. Salut” i acte seguit tornava a piular: “val. Ja l’he vist. Avui estic fora, però a partir d’aquesta tarda et vaig contestant. Suposo tot twitter. Breu i concís, doncs”…
Vaig conèixer a Segun en les primeres Jornades d’Educació social organitzades per la UOC. Em va semblar una persona en la que podies confiar. I així ha estat, fidel a la seva paraula, aquesta mateixa vesprada, al llarg d’unes quantes hores, Segun Moyano ha estat responent una a una les 20 preguntes, tal i com ara transcrivim en aquesta entrada al bloc… Des d’ací res més que agraïr el seu temps i les seves ganes de participar, així que moltes gràcies…
- Qui eres? A què et dediques? On fas feina?
Segun Moyano. Educador social i pedagog. Professor del Grau en Educació Social de la UOC.
- Quants anys portes professionalment en l’educació social?
Doncs gairebé fa 22 anys
- Perquè vares estudiar Educació Social? Optaves a altres alternatives?
De fet vaig estudiar Pedagogia, perquè Educació Social com a tal no existia. El meu interès estava posat en l’educació.
- En què consisteix el teu treball?
Ara mateix la docència, la supervisió d’equips educatius i la investigació. Tot en el camp de l’educació social
- Podries qualificar el teu treball?
Apassionant, creatiu, interessant, gratificant i… cansat
- Quina part és la que més et motiva? I quina la que menys?
La docència i el treball directe amb els educadors m’apassiona. Tot el que és burocràtic em fastidia bastant, però forma part de la feina.
- Què s’exigeix o que s’espera d’un professional de l’educació social?
Vàries coses, però sobretot que sigui capaç de transmetre el món, amb tot el que això significa
- Quina metodologia fas servir al teu dia a dia, en la teva tasca professional?
La paraula. La transmissió i el treball amb la paraula és fonamental en el desenvolupament de la meva feina
- Què estratègies implementes en major freqüència? Quines has anat deixant de banda amb el temps?
El diàleg, el treball en equip i el compromís quotidià, com deia, amb la paraula. He abandonat la tossuderia, tot i que a vegades hi torno
- Ha variat la teva forma de treballar des de que començares fins ara? Quins motius t’han fet canviar?
Molt. El pas del temps suposa aprendre i intentar millorar. He aprés molt de la meva feina i el treball amb altres.
- La teva forma de treballar, deriva d’allò que has après acadèmicament? O és una qüestió d’aprenentatge personal?
Tot hi conta. Sempre he cregut que una part s’aprèn estudiant, però hi ha altra que es fa treballant.
- Desenvolupes propostes innovadores? O ja està tot predissenyat?
Si treballés sense noves propostes, no hi treballaria en un camp com aquest. A vegades costa, però per mi és un leitmotiv.
Un leitmotiv és una constant, una cosa que es repeteix o és un tema central
- Quines són les principals dificultats en l’educació social, a l’hora de desenvolupar propostes innovadores?
Jo, particularment, hi trobo manca de desig inicial per a engegar coses noves. Com una sort de “ja està tot inventat, no cal”
- Quins són els majors èxits aconseguits a l’emprar propostes innovadores?
No podem negar que hi ha un cert plaer personal, però sobretot és una responsabilitat ètica envers els subjectes amb els que treballes.
- Si haguessis de canviar d’àmbit, cap a quin ho faries? (gent gran, infància, sociocomunitàri…) Perquè?
Si hagués de canviar ara, tornaria a treballar en protecció a la infància. Ho vaig fer molts anys i no descarto tornar-hi
- Què en penses de la incidència de les noves formes de comunicació i les xarxes socials i la seva influència en la societat? Es pot fer ús des de l’educació social? Com?
Interessant. Són noves formes culturals i com a tals han d’estar presents a l’educació social. No cal tampoc omnipresència. Així les prenc.
Són, com dius, formes de comunicació i són un element a tenir en compte en les formes de transmissió, mediació o acompanyament
- Amb què et quedes fins ara de la teva experiència professional? Quina ocasió, fet, persona, anècdota,… tens més present?
Amb això: amb l’experiència que suposa. La primera vegada que vaig descobrir, de veritat, que un nen, malgrat les dificultats, aprèn.
- Quan et diuen, “educació social, això què és, això per a què serveix?” Què els hi contestes?
Que es preguntin per a que serveix educar. L’ES és una pràctica educativa i social que sovinteja en territoris de frontera.
- Què vols que li preguntem al proper entrevistat/da?
Què o qui ha fet que et dediquis a l’educació social?
- I, per últim… algun comentari dirigit a aquells/es que estem estudiant educació social actualment?
Malgrat dificultats, entrebancs i problemes val la pena dedicar un temps a estudiar. I, no deixar-ho de fer quan comenceu a treballar.
http://migrubio.wordpress.com/edusoentrevista/segun-moyano/
http://migrubio.wordpress.com/edusoentrevista/segun-moyano/
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.