La ignorància i la il•lusió, els millors aliats per a la formació per Soledad Hernández Hernández i Joan Muntané Seuba
Amb aquest article ens proposem compartir
l’experiència que hem portat a terme a Drecera al voltant del món de la
formació en l’àmbit de l’educació social. És evident que aquest article estarà molt
condicionat per un interès de base que ha guiat la nostra tasca: el món de la
formació inicial[1] dels educadors socials i la posterior formació contínua i permanent als
Centres Residencials d’Acció Educativa (en endavant CRAE).
Tot aquest bagatge ha
provocat que la feina referent a la formació hagi esdevingut un procés d’investigació
i recerca. És a partir dels resultats d’aquest procés quan podem fer la nostra aportació
a l’educació social, col·laborant o fent formació a col·lectius propers al nostre àmbit d’actuació.
LA FORMACIÓ,
UN DELS FONAMENTS DELS PROJECTES
La formació dels educadors ha estat sempre un dels
fonaments amb què hem treballat a la cooperativa d’iniciativa social Drecera.
Des dels seus inicis, la supervisió pedagògica i el treball de suplementarietat
amb d’altres disciplines, com la psicoanàlisi, el treball social o l’educació escolar
i en el lleure, han fet que el procés d’atenció als infants i adolescents anés
sempre acompanyat d’un procés de coordinació, de formació i de reciclatge
continuat dels educadors.
Aquest procés
formatiu s’ha impartit bé als nostres serveis o bé participant a d’altres
iniciatives externes a la cooperativa. La participació activa en les escoles
d’estiu de Serveis Socials, els congressos estatals d’educadors/es socials, els
fòrums de la Federació
d’Entitats d’Atenció a la
Infància i l’Adolescència (FEDAIA), la realització de cursos de
la Direcció General
d’Atenció a la Infància
i l’Adolescència o d’altres departaments de la Generalitat , els
seminaris de psicoanàlisi i pedagogia del Institut del Camp Freudià de Barcelona, així com la pròpia creació d’un
servei de formació (SEFOR), han estat activitats claus al llarg de tota
la nostra història.
Precisament, ha estat
en aquest àmbit de la formació on al llarg de la nostra història hem anat
establint diferents sistemes de treball, a partir dels quals
podem extreure les reflexions que plantejarem al llarg d’aquestes pàgines.
LA FORMACIÓ
INICIAL D’ACOLLIDA A LA INSTITUCIÓ
L’esmentada motivació per la formació, així com els
canvis de professionals que per motius i raons diverses es donen al si dels
nostres serveis, ens han portat a donar
una especial importància a la formació inicial i a l’acompanyament dels nous
educadors. Formació realitzada en diferents formats i amb referents diversos,
però gairebé sempre utilitzant els diaris de camp per analitzar la
pràctica del dia a dia durant la incorporació dels educadors, l’anàlisi de
dificultats o els problemes amb un cas
concret.
A partir de la nostra experiència, considerem la
formació inicial com una de les inversions prioritàries per qualsevol
institució per tres motius principalment:
- En primer lloc, pel seu valor com
a ajuda i acompanyament als nous professionals, en les seves inquietuds i
angoixes pròpies del desconeixement.
- En segon lloc, per la seva
capacitat de tranquil·litzar als nous professionals i evitar als infants i
adolescents amb els què treballen que perdin part del seu temps posant a
prova l’autoritat del nou educador, qui, com és lògic, d’entrada ni els
coneix, ni sap fins on pot o ha d’actuar amb ells.
- I, en tercer lloc, perquè esdevé
un instrument intern d’avaluació continuada del projecte educatiu de
centre i del propi treball en
equip.
Cada institució és un
món, és única: té la seva cultura, és a dir, el seu marc teòric o ideològic, que
es concreta en un Projecte Educatiu i en d’altres instruments professionals.
Tots aquests factors, més o menys explícits o més o menys elaborats, tenen un
pes important i són desconeguts per a qui arriba de nou a treballar.
De la mateixa manera,
podem dir que hi ha un consens més o menys generalitzat al voltant de la idea de
que els subjectes d’atenció han de tractar-se individualment, atenent a la
seves particularitats. Aquest punt de partida ens ha de fer pensar que els
propis subjectes d’atenció també influeixen en els projectes o serveis i, per
tant, consoliden la premissa segons la qual no és
possible trobar dos projectes iguals o que no es pot o no s’hauria de treballar
en dos llocs de la mateixa manera. Per tant, encara que les universitats
formessin adequadament els professionals i aquests vinguessin convertits en
grans experts i fossin molt competents, en la seva tasca, cal un acompanyament
i una formació inicial adequada.
- Formació individualitzada
La formació inicial
també hem intentat adequar-la, de manera que pogués respondre a les
particularitats de cada professional. S’ha intentat no fer el mateix per a algú
que comença com educador o educadora en un CRAE determinat, que amb un
professional que arriba amb un bagatge determinat adquirit en d’altres CRAE o
en d’altres àmbits de l’Educació Social.
Quan un nou
professional no respon a les expectatives inicials, potser el primer impuls és
mostrar-nos crítics amb al formació rebuda a la universitat o, fins i tot, a
les maneres de fer del jovent d’avui en dia. Però l’experiència demostra que
aquests conflictes són gairebé inevitables, ja que és evident que centrar-nos
en la feina d’acollir o acompanyar als nous professionals pot resultar una mica
reiterativa i, si se’ns permet l’expressió, poc gratificant o reconeguda.
Però no és menys evident
que si ve una persona nova, se l’ha d’acollir, mostrar-li allò que fem amb
l’argumentació i la informació pertinent, donar-li un temps per a que pugui
conèixer les nostres maneres de fer, acompanyar-la en aquells moments que puguin
ser una mica complicats. Tanmateix, cal oferir-li un espai formal on pugui
expressar els seus dubtes, contrastar les seves vivències o opinions… Tot i que
amb això no volem dir que, si cal, no puguem ser crítics quan sigui
necessari.
En l’àmbit de l’acció
social, on els recursos sempre són limitats, hem d’evitar que en els nostres
projectes es perdi un temps molt valuós en queixes que no van a parar enlloc. I
especialment quan hem vist que si un equip acull adequadament a un professional
hi ha moltes possibilitats que les dificultats inicials que aquest pot
presentar, ajuden a mantenir viu un projecte i revisar la seva línia
d’actuació.
Amb els plans de formació inicial també hem
pogut comprovar que aquest acompanyament instructiu tranquil·litza a qui
arriba, el desangoixa i li dóna els elements essencials per conèixer si aquell
és el projecte o el lloc on vol treballar o, pel contrari, és un lloc de què,
per qualsevol raó, no vol saber-ne res. Totes dues
opcions són importants per a un treball en equip, donat que, com ja sabem, per
poder atendre adequadament als infants i adolescents ingressats als nostres CRAEs, l’adscripció i la
identificació amb el projecte és fonamental.
- Formació
per millorar l’atenció als infants
Com ja hem dit, la
formació intervé de manera decisiva en la protecció als infants i adolescents, com
a subjectes d’atenció. La mobilitat laboral que comporta la nostra feina
dificulta l’atenció que els infants o adolescents necessiten. No posarem a
debat en aquest moment la natura dels infants i adolescents amb els quals
treballem, –tot i que considerem que en qualsevol projecte que s’apreciï,
aquest debat és fonamental–, però sí cal assenyalar que quan treballem amb
infants i adolescents, per no dir en general amb persones, no podem posar-los
les coses més difícils de com ja ho són en elles mateixes, especialment per als
que porten un llarg recorregut d’abandonament, negligències i atencions poc
motivadores.
Tanmateix, en el
treball amb persones, el temps, l’estabilitat i la continuïtat són elements fonamentals.
En qualsevol procés d’aprenentatge o d’atenció, els paràmetres mencionats són
els ciments. Encara que no sempre és possible, també els infants i els
adolescents necessiten que els donem un temps per que puguin conèixer als nous professionals,
per que puguin saber que podran fer alguna cosa junts i finalment per saber que
podran pactar què és el que faran i es puguin posar mans a l’obra...
Tots hauríem de
recordar que la configuració de qualsevol vincle requereix, entre d’altres moltes
coses, temps, constància i confiança, elements que el “nou educador” d’entrada
no pot portar a la motxilla, i que només pot proporcionar-li la institució que
l’acull, que el rep. Per tant, l’equip amb el qual treballarà tindrà un paper
clau. Només si compta amb el suport dels companys de l’equip educatiu, el subjectes
a qui atendrà li podran autoritzar i reconeixeran la possibilitat d’aquest vincle.
Considerem que els
formadors sabem que els subjectes amb els quals treballem, i en general les
persones subjectes d’atenció, necessiten confirmar que el professional al qual
s’han de dirigir sap quina és la seva funció, el seu lloc, les seves tasques,...
Per tant, hem de saber que els subjectes també fan la seva avaluació inicial de
l’autoritat d’un professional, és a dir, “el posaran a prova”.
Necessiten saber que
aquell professional està preparat per fer-lo treballar, per acompanyar-lo, per ajudar-lo i, si cal, posar-li
un límit a les seves tendències més
destructives … Així, insistim en la importància de la funció que té la institució
a l’hora de no deixar sol al nou educador davant els infants.
Els subjectes amb què
treballarem han de disposar d’un temps per autoritzar a l’educador i hem d’evitar
que aquests subjectes es posin en perill o perdin el temps en aquesta avaluació
dels professionals. En aquest sentit, s’ha de tenir especial cura en aquells
llocs i institucions en què, per les raons que siguin, hi ha molta mobilitat o
canvi de professionals. En moltes ocasions alguns infants o adolescents són
castigats, sancionats o mal atesos per una gestió inadequada de l’acolliment o la
formació dels professionals en totes les seves vessants.
- Transmisió
com avaluació continuada
Un altre aspecte que
volem destacar és que la formació dels professional, joves o no tant joves,
comporta un procés d’avaluació continuada molt saludable per a qualsevol
projecte o equip.
En el fet inicial de preparar
la transmissió d’un projecte, ja es produeix una autoavaluació. En aquesta
transmissió és habitual que puguem adonar-nos o observar que alguna cosa grinyola o que la teoria no coincideix
amb la pràctica. Sempre hem de matisar, fins i tot argumentar, com es fa ara o
per què ha canviat, o deixar-nos sorprendre per les novetats, o recordar
algunes coses que fèiem i ara ja no fem i si les féssim podrien resoldre alguns
problemes.
D’altra banda, qui ve
de fora té la possibilitat de contrastar entre allò que voldries fer i el que
realment duus a terme. Tanmateix, pots analitzar si hi ha una adequació
aproximada o no hi ha contrast possible, una cosa són els plantejaments dels documents i una altra diferent és el que fan
les persones que hi treballen.
Si bé en la primera
part d’aquest article ens hem centrat en molts aspectes de la formació inicial,
podem dir que els elements plantejats són els mateixos que avalen i argumenten la
necessitat i els plantejaments d’una formació permanent i continua i ens
impulsen a defensar-la i mantenir-la
viva pels professionals de Drecera.
Aquest feed-back entre la teoria i la pràctica,
habitualment, és curiós i enriquidor. També és una nova font d’anàlisi per
avançar en la millora i l’actualització dels factors que influeixen en el
funcionament, d’acord amb els nostres plantejaments inicials o teòrics. Tanmateix
els elements revisats ajuden a l’equip a mantenir i sostenir viu i actiu els
elements teòrics que han de sostenir un projecte tan complex, com són els
projectes d’atenció a les persones.
L’esmentat feed-back és importantíssim, necessari i
també font de treball i anàlisi de la nostra pràctica, el nostre funcionament i
fins i tot de les dificultats de qualsevol equip. És evident que la formació, juntament
amb una supervisió d’un equip, si no garanteixen elements d’anàlisi i reflexió
contínues i necessàries, almenys donen elements convenients per mantenir la
dinàmica d’anàlisi i revisió permanent necessari per a qualsevol projecte o
institució.
Per tant aquest és un
dels elements que, molt especialment en la formació dels professionals, genera
espais productius i que realment fan que la inversió feta en la formació dels professionals repercuteixi en la productivitat
de tot un equip.
Drecera
contempla moltes hores anuals a la formació permanent dels seus treballadors,
ho considera un dels seus pilars i així queda reflectit en el seu recorregut
històric. Entén la formació permanent del seus professionals com a una eina
necessària per a la pràctica professional i la projecció davant dels nous
reptes.
La demanda social que es realitza a
l’educador sovint ve marcada per la immediatesa de l’acció. Davant d’això hem
de prendre certa posició crítica, doncs l’acció s’ha de poder encabir en marcs
conceptuals de tal manera que possibilitin la revisió i la posta al dia de les
pràctiques professionals i facin d’obstacle a la rutina i al conformisme.
Aquestes qüestions si no es tenen en
compte, produeixen greus efectes, doncs poden transformar l’educador en un
simple gestor de dispositius de segregació social, en nom del respecte a les
diferències i a l’educació. És important reivindicar el paper nuclear de la
teoria i la cultura (en el seu caràcter ampli i plural) com les millors eines
per als professionals de l’educació social.
La formació ens ha de dotar, per
exemple, de recursos conceptuals que la pràctica, malgrat els exigeix, no està
en condicions d’oferir-nos.
D’altra banda, coneixem però, que
els esforços sistemàtics de formació professional poden, de forma paradoxal,
impedir posar-se a la recerca de personalitats més obertes i dinàmiques i
mantenir així, malgrat les aparences, una funció conservadora.
En els nostres centres, la formació
permanent i la reflexió pedagògica a
través de professionals externs són part del treball de suplementarietat
imprescindible per al treball de l’equip.
Perquè això sigui així, s’instrumenten espais tant interns com
externs i d’aquesta manera la formació ,
la reflexió, la investigació i la teorització ens incorporen nous coneixements
i sabers que ajuden a adequar de forma permanent la nostra pràctica.
La diferència entre les competències que ja té un
treballador/a i les que encara no, però que necessita per desenvolupar
correctament l’encàrrec actual o futur (segons l’estratègia d’empresa), és la
font principal de detecció de necessitats formatives. D’aquesta manera la
formació s’integra en l’estratègia de l’empresa, perquè potència la millora
constant de les activitats que es realitzen en ella.
Les necessitats detectades permeten promoure accions formatives. A Drecera definim
dos accions formatives principals:
- La supervisió d’equips. S’entén
aquesta com una formació de caràcter grupal i obligatori, que es rep en el
lloc de treball. Tots els serveis han de comptar amb la supervisió més
idònia a les seves característiques i circumstàncies.
- Pla formatiu anual. L’aprova el
Consell de Direcció, a partir d’analitzar i prioritzar les necessitats
detectades, i es també qui efectua el seguiment del pla, i en acabar
l’any, emet un informe de revisió i avaluació del pla de formació. En ell es gestionen
accions formatives tan internes com externes per als nostres
professionals: cursos, seminaris,
jornades...
La formació permanent
o capacitadora tanca el circuit,
aportant valor afegit al procés dels Recursos Humans, alhora que impulsa una nova seqüència (seguiment,
avaluació, continuïtat/promoció, formació... ). L’objectiu és doncs, orientar la formació cap a accions que han de ser
útils als treballadors/es en els seus llocs de treball, des de la
convicció que aquests generen valor quan els ocupen professionals competents.
AFRONTAR
NOUS REPTES
Com hem intentat
demostrar al llarg d’aquesta exposició, l’experiència amb la formació inicial,
així com els diferents models de formació contínua o reciclatge permanent que
hem aplicat, ens han portat a fer diversos intents de publicar alguns dels
resultats de la nostra tasca. Així, l’any 1994 amb
la col·laboració de l’Ajuntament d’Esplugues i la Direcció General
d’Atenció a la Infància ,
varem publicar un recull de la nostra tasca 10
anys fent Drecera. Uns anys més tard
varem iniciar un debat pedagògic intern que va culminar l’any 1998, on després
d’un esforç i debat important per totes les persones que en aquell moment
configuraven la cooperativa i el suport de la Dra. Violeta Núñez, varem
publicar L’educació social, un repte per
Drecera.
Paral·lelament a la creació d’aquest document i amb la
voluntat de donar un pas endavant cap a la participació en la formació dels
educadors socials, a Drecera es va configurar l’any 1996 un Servei de Formació
en el qual, entre d’altres iniciatives, es pogués potenciar aquesta inquietud
vinculada a la formació i reflexió de la pràctica de l’educació social,
ampliant i obrint noves vies d’actuació
[1] Quan
parlem de formació inicial ens referim al llarg de l’article a la formació
inicial d’acollida a la institució
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.