Els bons trates i la resiliència infantil en la prevenció dels transtorns de comportament - Jorge Barudy


Bons tractes
      Aquesta conferència de Barudy es presenten els factors fonamentals que segons el nostre model participen en la producció d’un context de bons tractes per als nens, nenes i adolescents. El benestar infantil basat en una filosofia de drets i obligacions, és el resultat d’un procés complex, basat en la pràctica dels bons tractes en la qual interactuen els diversos nivells presentats a continuació:




"LOS BUENOS TRATOS 
Y LA RESILIENCIA 
INFANTIL EN LA 
PREVENCIÓNDELOS 
TRASTORNOS DEL 
COMPORTAMIENTO”



Conceptes claus que es desenvolupen a la conferència a mode de preguntes:

1. En què es basa el model dels bons tractes?

El model dels bons tractes és aquell que col·loca en el centre de les prioritats dels adults, el benestar i la salut de tots els nens, nenes i adolescents, particularment aquells els quals els seus drets han estat o són vulnerats. Es basa en la idea que la capacitat de tractar bé als infants és una capacitat adherida a les possibilitats biològiques dels éssers humans.

2. Què és la resiliència?

Resiliència
La resiliència proposada per Manciaux, Vanistendael, Lecomte i Cyrulink (2003), es defineix com la capacitat d’una persona o d’un grup de persones per desenvolupar-se bé, per seguir projectant-se en el futur malgrat els esdeveniments desestabilitzadors, de condicions de vida difícils i de traumes a vegades greus. D’una manera més col·loquial podríem definir aquest terme com la capacitat que tenim les persones per superar un problema o situacions difícils.


3. Què són les competències parentals?

Les competències parentals és un dels factors intrafamiliars essencials per assegurar el bon tracte. El concepte de competències parentals és una forma d’anomenar les capacitats pràctiques que tenen els pares per cuidar, protegit i educar als seus fills, assegurant-los un bon desenvolupament suficientment sa.

Ser pares o mares competents és una tasca delicada i complexa fonamental per a la preservació de l’espècie humana.

4. Descriu les estratègies psicoeducatives proposades per a prevenir el maltractament.

Primer de tot, cal dir que s’ha de desenvolupar programes específics per avaluar aquestes incompetències parentals, determinant la recuperació i, en segon lloc, avaluar les necessitats especials dels nens danyats per aquestes incompetències, per proporcionar-los recolzament terapèutic necessari.

Pel que fa als nens, s’ha de promoure el seu benestar integral i, pel que fa als pares, s’ha de proposar mesures per al nen i programes de rehabilitació parental que semblin els més adequats.

5. Quines són les capacitats parentals fonamentals de la parentalitat?

Hi ha quatre tipus de capacitats (determinades per factors biològics i hereditaris) fruits de les influències de la cultura i dels contextos socials:

-    Són tots aquells recursos emotius, cognitius i conductuals que mares i pares posseeixen per afeccionar-se als seus fills i que s’expressa per la capacitat d’aquests per vincular-se afectivament als seus fills atenent a les seves necessitats.

-    L’empatia per tal de connectar amb el món intern dels deus fills i poder actuar adequadament a les seves necessitats.  Entenem per l’empatia, la capacitat de percebre les vivències internes dels seus fills a través de a comprensió de les seves manifestacions emocionals i gestuals a través de les quals manifesten les seves necessitats.

-        Els models de criança: saber respondre a les demandes de cures d’un/a fill/a, així com protegir-lo i educar-lo com a procés d’aprenentatge.

-          La capacitat de participar en xarxes socials i d’utilitzar recursos comunitaris: aquesta tipologia ens remet a la capacitat de demanar, aportar i rebre ajuda dels entorns familiars i xarxes socials, institucionals i professionals que tenen com a objectiu principal promoure la salut i el benestar infantil, ja que la parentalitat és també el resultat d’una pràctica social.

http://educa-lentorn.blogspot.com.es/2012/11/bons-tractes-aquesta-conferencia-de.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.