Funcions de l’educador al CRAE (com a figura referent)

Perfil de l’educador

Són els professionals que tenen al seu càrrec d’ una forma més directe, l’ educació dels menors al centre. La seva tasca queda reflectida en les següents funcions:

Funcions en relació amb l'infant i l'adolescent:

  • Afavorir les condicions que garanteixin l'acollida de l'infant i l'adolescent en un ambient d'afecte, comprensió i seguretat emocional i material.
  • Informar a l'infant i l'adolescent del funcionament del centre i dels drets i deures.
  • Cobrir les necessitats bàsiques de l'infant i l'adolescent (educació, d'alimentació, afectives, d'higiene, de salut, psicològiques ...) i atendre especialment les desateses en la seva desprotecció.
  • Elaborar, executar, avaluar i fer el seguiment del PEI (Projecte Educatiu Individual) partint de la realitat sociofamiliar i les seves característiques personals, i emmarcat en el pla d'intervenció elaborat per l'EAIA.
  • Observar de manera àmplia l'infant i l'adolescent en els aspectes emocionals, relacionals, de conducta, d'hàbits, etc. per tal de conèixer-lo i comprendre'l i elaborar posteriorment el seu PEI.
• Actuar de forma reflexiva partint de l'observació i del PEI establert, per tal d'aconseguir el desenvolupament integral de l'infant i l'adolescent. Aquesta funció abasta, entre d'altres:

  • Facilitar un marc de referència que estructuri, contingui emocionalment i educativa, i permeti interioritzar les normes de convivència.
  • Establir vincles afectius i de confiança amb l'infant i l'adolescent en el grau i mesura òptims per afavorir el seu creixement integral.
  • Atendre les carències afectives de l'infant i dl/la jove per tal que pugui adquirir l'equilibri emocional.
  • Fomentar l'adquisició d'hàbits positius i saludables, i promoure la modificació d'aquells que poden incidir negativament en el seu desenvolupament.
  • Transmetre els valors ètics, socialment reconeguts, com són la solidaritat, el respecte, la llibertat, la dignitat, la convivència, l'autonomia, la responsabilitat...
  • Treballar el conflicte, prevenir-lo i abordar-lo amb finalitats educatives segons les necessitats de l'infant i de l'adolescent, el seu procés personal, les seves característiques individuals i del grup d'iguals del centre.
  • Fomentar habilitats socials per tal d'afavorir la seva autonomia i socialització a partir de la vida quotidiana i mitjançant la utilització de recursos i activitats socials
  • Fomentar la integració i la convivència en el centre afavorint el sentiment de pertinença, un entorn acollidor de respecte i d'afecte i un tracte igualitari amb tot el
  • grup, per tal que l'infant i l'adolescent es pugui projectar cap a àmbits socials més amplis.
  • Motivar la necessitat d'aprenentatge a nivell acadèmic, formatiu i laboral facilitant els recursos adients.
  • Participar juntament amb l'infant i l'adolescent en les activitats de la vida quotidiana, com són entre d'altres, les tasques domèstiques, com a eina educativa i per l'adquisició d'hàbits.


Ser l'educador/a social de referència o tutor/a disposant de la informació necessària sobre l'infant i l'adolescent. En aquesta funció pren un èmfasi especial l'atenció individualitzada on es concreten les següents funcions:



  • Recollir la informació general de l'infant i de l'adolescent, inclosa la que fa referència a l'entorn d'on prové.
  • Coordinar tot el que fa referència a l'atenció individualitzada de l'infant i de l'adolescent , des de la recerca i cogestió dels recursos d'atenció necessaris, fins el recull i anàlisi de les informacions emeses per la resta de l'equip.
  • Dissenyar, redactar i presentar el PEI per a posar en comú amb l'equip coordinant-se prèviament amb el/la cotutor/a si n'hi ha, així com fer el seguiment i la reformulació d'objectius i de propostes del projecte educatiu, i vetllar pel seu compliment.
  • Ajudar a l'infant i l'adolescent a prendre consciència de la seva realitat social i familiar acompanyant-lo en aquest procés.
  • Motivar a l'infant i l'adolescent a fi de que participi activament en el seu projecte educatiu, incidint en els valors i el creixement personal juntament amb l'equip d'educadors.
  • Coordinar-se amb els professionals que fan el seguiment del nucli familiar de l' infant i l'adolescent: EAIA, equip tècnic del centre d'acolliment i serveis socials d'atenció primària.
  • Acompanyar a l'infant i l'adolescent als serveis i recursos en els que la presència del tutor es consideri necessària.
  • Fer partícip a l'infant i l'adolescent del seu projecte de futur, acompanyar-lo i orientar-lo.
  • Ser el/la responsable del Programa d'acció tutorial individualitzada de l'infant i l'adolescent i garant el seu drets.
  • Ser el canalitzador de les demandes i propostes de l'infant i l'adolescent davant el centre.
  • Elaborar els documents necessaris pel seguiment del cas: PEI, informe-proposta, informe tutorial de seguiment educatiu (ITSE), etc.
  • Vetllar i educar a l'infant i l'adolescent en l'ús planificat i normalitzador de la seva economia.
  • Ser el representant institucional davant l'infant i l'adolescent, assumint la mesura administrativa que s'ha resolt, i fer-li d' interlocutor amb la institució.
  • En el procés d'acomiadament, transmetre la informació sobre l'infant i l'adolescent assegurant una bona derivació als professionals que exerciran la guarda i als professionals encarregats del seu seguiment.
  • Acompanyar i ajudar a l'infant i l'adolescent en el procés d'acomiadament del centre juntament amb la resta de l'equip.
  • Quan es consideri necessari, exercir de cotutor/a, és a dir, assumir funcions delegades del tutor/a i coordinar-se amb ell.
  • Crear en el centre un ambient el màxim de normalitzador fent present aspectes de la cultura, de l'actualitat social i dels costums usuals de la vida familiar.
En relació al menor
Funcions:

  • La seva funció prioritària és estar amb el/la menor acompanyant-lo en tot el seu procés, la qual cosa significa escoltar-lo/la i donar-li suport canalitzant els seus anhels i interessos. La tutoria esdevé una eina bàsica per a dur a terme aquesta funció.
  • És el model referencial que el menor pren com a guia, a l’hora d’ adoptar unes normes de conducta, uns valors socials i unes actituds.
  • Amb la seva actuació pedagògica té presents en tot moment, els objectius a assolir en cada menor i la línia d'intervenció establerta.
Tasques:

  • Elaborar el PEI i fer un seguiment de les seves tutories amb la resta de l’ equip educatiu.
  • Recollir informació general del menor.
  • Informar del funcionament del centre al menor.
  • Potenciar en el menor hàbits positius que afavoreixin la convivència familiar i social.
  • Responsabilitzar als menors de les diferents tasques que es realitzin, per tal de que aquests se sentin involucrats de ple en la dinàmica del centre.
  • Evitar i neutralitzar amb els mitjans estrictament necessaris qualsevol conducta agressiva o violenta dels menors.
En relació a l’equip educatiu
Funcions:

  • Intervenir sempre que és necessari, adoptant les decisions que consideri oportunes, sent, posteriorment, element de revisió per part de tot l’ equip educatiu.
  • Estudiar com es pot intervenir millor, pedagògicament en actituds, conductes i personalitat del menor i ho comunica a la resta de professionals de l’ equip.
  • Ser referent d'un grup de menors dels que fa un seguiment més directe, configurant-se com el tutor educatiu a qui els menors s’ adrecen per resoldre les seves necessitats.
  • Prendre la responsabilitat en les activitats i respondre en el moment de la supervisió o si durant la seva realització sorgeix algun problema.
Tasques:

  • Dur a terme les activitats quotidianes, gaudint del necessari nivell d'autonomia per a l'exercici de les seves funcions.
  • Planificar i desenvolupar les activitats culturals, de taller, esportives, creatives, de manteniment i de caràcter lúdic del centre.
En relació a la institució
Funcions:

  • Estar present d´una manera activa en el desenvolupament de les activitats realitzades al centre, en tots els moments del dia, potenciant la bona harmonia entre els membres del grup.
  • Respectar i complir la normativa del centre, exigint als menors el mateix compliment.
  • Vetllar pel manteniment de l´ordre i seguretat del centre, evitant alteracions d’ordre i intents de fuga que puguin produir-se.
  • Mantenir en tot moment un fort esperit de treball en equip i de col·laboració amb els altres professionals del centre.  
Tasques:

  • Participar en totes les reunions a les quals és convocat.
  • Assumir qualsevol altre tasca que la Direcció o l’ equip educatiu li delegui.
  • Mantenir una actitud participativa en les activitats del temps lliure, motivant i dinamitzant el grup.
  • Preveure, orientar i controlar les situacions, intervenint sempre que sigui necessari.
  • Observar i descobrir els interessos i les aptituds concretes dels menors, així com les necessitats concretes del grup, escollint les activitats apropiades.
  • Avaluar el procés tant individual com del grup d’ acord amb la fitxa d’ avaluació.
  • Informar de tot allò que pot ésser notori per als altres professionals, la direcció o l’ equip tècnic.
  • Utilitzar la vida quotidiana com un element important en la formació del menor.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.