Treball amb les famílies

Al començar el segon programa d’escola taller, i amb l’experiència de treball dels primers anys, on convocàvem a les famílies quan sorgien problemes, o be les ateniem a demanda, vaig proposar convocar una reunió amb totes les famílies. L’objectiu fonamental era que coneguessin de primera mà el programa en el qual participaven els seus fills/es i fomentar  una comunicació directa. Sempre ens donava bons resultats les entrevistes amb les famílies, era una manera d’establir pactes i compartir la responsabilitat de la formació dels alumnes.  Per tant, era un bon començament: explicar la normativa i els objectius del programa, i després, conèixer als monitors responsables de cada grup, tenint l’oportunitat de parlar amb ells.


Al principi l’equip es va mostrar molt escèptic de la possibilitat d’èxit, tenint en compte l’edat dels alumnes, i sabent que les famílies no assisteixen gaire a les reunions escolars.
L’escola ha de tenir flexibilitat i disponibilitat horària per entrevistar-se amb famílies i altres agents socials. Cal que el centre no es tanqui en si mateix… i que tingui una bona i freqüent relació amb Serveis socials, ONG, líders religiosos o associatius dels propis col·lectius, (Educació i immigració, Carbonell, 2000)

Per tant, vaig plantejar-me la manera de garantir la participació, i vaig dissenyar una enquesta per saber quins dies i en quins horaris els hi convenia assistir. Proposava  uns dies concrets i dos horaris (un  per la tarda i un pel matí) Una vegada recollida l’enquesta i fet el buidatge de la informació, es va veure la necessitat de fer dues convocatòries, donat que alguns podien al matí i d’altres per la tarda. Llavors vam donar la resolució a cada alumne segons l’horari que havien triat, i l’havien de tornar amb el vist – i -plau familiar.

En alguns casos vaig haver de trucar per confirmar. Però, finalment es van fer les dues reunions, amb una assistència del 90% de les famílies. Algunes, d’origen immigrat, s’havien excusat perquè estarien de vacances al seu país (era juliol). Però, al setembre, ens van venir a veure (entrevistes individuals concertades)per tal de posar-se al corrent dels temes tractats.

La conclusió de tan bon resultat és evident: no es pot convocar a les famílies donant-lo tot per fet, sense cap possibilitat de triar. L’enquesta,  a més, va fer que es comprometessin.

També és cert que per a moltes famílies, l’ ET representava l’ultima oportunitat pel seu fill/a de formar-se i també de tenir un contracte de treball (amb un sou, que quan va començar la crisi econòmica i la pèrdua de llocs de treball, aquest sou sovint era l’ únic que sostenia la família) Per tant, els interessava molt estar ben informats i compromesos amb l’escola taller.

Aquestes reunions  van seguir organitzant-se durant tots els programes, amb el mateix sistema i el conseqüent èxit.

A part d’aquesta reunió, vaig continuar fent entrevistes amb les famílies individualment per tal d’aconseguir una millor atenció dels alumnes, coneixent el seu entorn familiar. Sempre van repercutir positivament en l’adaptació dels joves a l’entorn del centre.  Crec que les famílies agraeixen molt sentir-se ateses i veuen que els professionals ens interessem i preocupem pels seus fills/es.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.