“APORTACIÓ DELS PERFILS PROFESSIONALS SOL·LICITATS PEL MERCAT LABORAL PER A L’ELABORACIÓ DE LES NOVES TITULACIONS DE LA UAB”

En el marc del desenvolupament de l’EEES s’han elaborat diversos estudis i previsions de quines haurien de ser les competències específiques per les diferents titulacions. Alhora, la UAB ja ha posat en marxa proves pilot de titulacions adaptades a l’EEES que s’estructuren en base a competències. 
En el document de situació que es va fer arribar als ocupadors, es presentava la proposta de competències específiques de les titulacions d’aquest grup recollides en els Llibres Blancs de l’ANECA (Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación) així com, en alguns casos, la proposta treballada per la pròpia UAB en les seves proves pilot. 

En base a aquestes competències, es demanava als ocupadors que prioritzessin quines eren, des del seu punt de vista, aquelles competències específiques més importants així com altres competències no incloses que poguessin ser d’interès. 
Els resultats que aquí es presenten parteixen, per tant, del punt de vista sectorial de les empreses participants en cada grup per tal que puguin servir d’orientació als responsables de la UAB que configuren els nous plans d’estudis adaptats a l’EEES. 

Competències específiques de la titulació de Educació Social (extretes del Llibre Blanc “Pedagogia i Educació Social”) 

1. Conèixer les polítiques de benestar social, la legislació que sustenten elsprocessos d’intervenció socioeducativa, els recursos de què es disposa i les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals d’intervenció 
2. Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa i els factors biològics i ambientals que afecten els processos socioeducatius 
3. Dissenyar, utilitzar i avaluar els mitjans didàctics en la intervenció socioeducativa 
4. Utilitzar els procediments i tècniques sociopedagògiques per a la intervenció, mediació i l’anàlisi de la realitat personal, familiar i social 
5. Gestionar estructures i processos de participació i acció comunitària 
6. Identificar i diagnosticar factors habituals de crisis familiar i social i desenvolupar una capacitat per la medicació per tractar amb comunitats socioeducatives i resoldre conflictes 
7. Aplicar tècniques de detecció de factors d’exclusió i discriminació que dificulten la inserció social i laboral de persones i col·lectius 
8. Organitzar i gestionar projectes i serveis socioeducatius (culturals, d’animació i temps del lleure, d’intervenció comunitària, de lleure, etc.) 
9. Utilitzar tècniques concretes d’intervenció socioeducativa i comunitària (dinàmica de grups, motivació, negociacions, etc.) 
10. Gestionar mitjans i recursos per a la intervenció socioeducativa 
11.Desenvolupar actituds i domini lingüístics que possibilitin i afavoreixin el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics 

Resultats de la valoració dels ocupadors

A continuació es presenten els resultats d’aquestes prioritzacions així com les valoracions i els comentaris que es varen realitzar en relació a la titulació de Educació Social en les diferents sessions dels Focus Group dels grups sectorials en els que aquesta titulació havia estat inclosa. 

a.Grup sectorial “Tercer Sector i Administració Pública”

Les competències específiques més ben valorades han estat: 
1. Dissenyar, utilitzar i avaluar els mitjans didàctics en la intervenció socioeducativa 
2. Conèixer les polítiques de benestar social, la legislació que sustenten els processos d’intervenció socioeducativa, els recursos de què es disposa i les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals d’intervenció 
3. Gestionar estructures i processos de participació i acció comunitària 

En el marc de la sessió del Focus Group, els ocupadors varen afegir la importància que els titulats en aquest sector entenguin l’acció en la comunitat com a intervenció directa, i no dins estructures administratives allunyades de l’acció. Per tant, és molt important que desenvolupin habilitats d’intervenció al carrer i tècniques de relació personal. 

Una segona aportació fa referència a la idoneïtat de prioritzar la segona competència respecte la primera, ja que abans de dissenyar intervencions cal conèixer el marc en el que s’actua. També es matisa que els “mitjans didàctics d’intervenció socioeducativa” no tenen perquè ser exclusivament didàctics. 

Finalment, els assistents al present grup sectorial valoren que l’educador/a social la de saber detectar situacions que poden provocar conflicte i exclusió social. 

b.Grup sectorial “Serveis a les persones i serveis socio-educatius” 

Les competències específiques més ben valorades han estat: 
1. Conèixer les polítiques de benestar social, la legislació que sustenten els processos d’intervenció socioeducativa, els recursos de què es disposa i les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals d’intervenció 
2. Aplicar tècniques de detecció de factors d’exclusió i discriminació que dificulten la inserció social i laboral de persones i col·lectius 
3. Utilitzar els procediments i tècniques sociopedagògiques per a la intervenció, mediació i l’anàlisi de la realitat personal, familiar i social 
4. Organitzar i gestionar projectes i serveis socioeducatius (culturals, d’animació i temps del lleure, d’intervenció comunitària, de lleure, etc.) 

Altres competències proposades pels ocupadors han estat: 

1. Establir vincle educatiu i empatia amb els usuaris 
2. Gestionar l’espai d’atenció 
3. Adscriure’s al projecte pedagògic 
4. Conèixer els protocols a seguir en l’àmbit del CRAE (Centre Residencial d’Acció Educativa) 
5. Tenir una posició de claredat i transparència 
6. Dissenyar i executar programes 

En el marc de la sessió del Focus Group, els ocupadors varen deixar constància del seu desacord en haver prioritzat la primera de les competències específiques. 
Aquest fet va fer emergir dos punts de vista del sector: la interacció directa amb les persones (on els temes legislatius són menys importants) i l’acció pròpia del tècnic de projectes (on els temes legislatius són importants). L’opinió que feu prevaldre la interacció directa com a acció educativa argüia que la part legislativa podia ser apresa a través de la pràctica professional, mentre que des de l’altra perspectiva es donava més pes específic a la normativa. 
El debat entorn les competències prioritàries de l’educador/a social van portar a diferenciar-lo del treballador/a social. El primer, ha de saber interaccionar amb les persones, tenir capacitats educatives, saber gestionar espais d’atenció, etc., mentre que el segon ha de dominar més els temes legislatius. La definició i diferenciació de perfils va portar a generar la pregunta oberta sobre qui ha de redactar projectes i formular i dissenyar polítiques socials: un educador/a, un sociòleg/a, un treballador/a social, etc., així com si era pertinent contractar aquests diferents titulats per diferents perfils professionals. 

Finalment, els ocupadors varen remarcar que sovint el perfil professional que busquen ha de saber fer moltes coses a la vegada, i que per tant ha de ser polivalent: realitzar acció directa i dissenyar projectes en base a la realitat social en la que es treballa simultàniament i entre altres funcions.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.