ORIOL ARTIGAS. EDUCADOR ESPORTIU I EMOCIONAL



"Eduquem a través de l'esport, no per a l'esport"

Tinc 23 anys. Vaig néixer a Barcelona i visc a Cardedeu de tota la vida . Sóc educador esportiu i educador emocional. Estic solter . M'agrada la tranquil·litat de la muntanya, no m'agrada la multitud de gent. M'interessen els esports a la natura.

Ets l'impulsor de l'escola esportiva de “ La Granja ” (creada el setembre de 2005 amb els Extraescolars) per què?

Havia estat d'entrenador a altres llocs i veia que als nens no se'ls educa. Normalment el que volien era fer màquines, és a dir, agafar un nen i formar-lo perquè doni el màxim profit en un esport específic, sense tenir en compte, molts cops, el nen com a persona.

A l'Escola Esportiva de La Granja eduquem a través de l'esport, no eduquem per a l'esport.

Per què?

Perquè l'esport t'ofereix un ampli ventall de possibilitats per educar, que altres assignatures no t'ofereixen.

Quins són els teus objectius?

En tinc molts, però els principals són, per una banda que el nen/a tingui una bona experiència en l'esport, un bon record i que li agradi. Després en l' àmbit personal educar el nen treballant les relacions interpersonals (la comunicació entre els companys, la cohesió del grup etc..) i les relacions intrapersonals (coneixes a ell mateix i el seu propi cos, sentir-se bé etc..).

Per una altra banda, estan els objectius específics dels diferents esports, com tenir un bon bagatge motor.

Què vol dir això?

Un bon bagatge motor vol dir tenir un munt de recursos. Per exemple, amb els futbolistes es treballa bàsicament el tren inferior (les cames a traves d'una pilota). A mi m'interessa que sàpiga i ho treballi tot per posteriorment especialitzar-se en el que vol. No li podem tallar les ales!.

Com li tallem les ales?

Quan no treballem tot el seu sistema bàsic; saltar, córrer, girar, els desplaçaments, la flexibilitat, la força, la resistència... és a dir, el bàsic que et servirà per a tots els esports, sense limitar-los.

Has pogut fer una valoració dels teus alumnes, el curs passat?

Sí, dediquem una sessió per fer valoracions de com ens hem sentit, si ens ha agradat, el que hem après etc. En general les progressions han sigut petites però molt amplies. És a dir, si només hagués fet futbol els nens haguessin progressat més en el xut, per exemple, llavors hauria hagut una progressió gran però reduïda. Els meus alumnes han progressat menys, però en tot, cada dia que passa tenen una millor base.

Has rebut a “ La Granja ” una formació específica d'educació emocional, la qual apliques en un extraescolar que fas (multiaventura-educació emocional). Quin és el teu objectiu en aquesta activitat?

Sembla increïble però els nens no saben el que són les emocions i tampoc com es senten. Quan parlo d'emocions els sona a xino i tampoc saben quan són emocions positives o negatives.

El primer objectiu és que coneixien les diferents emocions , que sàpiguen quines hi ha (la majoria només identifica 2, content i enfadat). Després, identificar quines senten i si són positives o negatives. Finalment controlar-les i canalitzar-les, és a dir, que sàpiguen què fer amb aquesta emoció que senten (per exemple, què fem quan sentim ràbia o gelosia? ) amb una reacció positiva (no empipar o pegar al company , per exemple).

Veus resultats?

Sí. Ara saben què són les emocions i identifiquen algunes de les que hi ha; saben seguir, gaudir i treure profit de cada activitat perquè ho entenen.

Què en penses de l'educació emocional?

Trobo escandalós que no es sàpiga que existeix una Intel·ligència emocional perquè és la base de la vida. Una persona emocionalment Intel·ligent arriba molt més lluny que amb un coeficient Intel·lectual alt. L'important en aquesta vida és ser feliç, tinguis la feina que tinguis, sentir-te bé amb tu mateix i amb la gent que t'envolta. Una persona feliç és una persona que està bé amb ella mateixa, una persona que està bé amb ella mateixa és una persona que controla i canalitza positivament les seves emocions, una persona que canalitza bé les seves emocions és una persona Intel·ligentment emocional.

Creus que es treballa actualment?

Només cal veure quines són les assignatures a les escoles (mates, llengua, ciències..) , són totes de coeficient Intel·lectual. Per sort ara comença a tenir-se en compte, perquè tal i com està la societat (amb tantes pressions externes) necessitem un canvi, perquè si no estàs preparat, emocionalment t'enfonses.

Què podem fer?

Treballar-ho molt més a casa i a l'escola. Cal escoltar més els nens, que es coneixien entre ells, que coneixien les emocions... que el nen estigui content amb ell mateix, perquè llavors arribarà fins on vulgui!


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.