ENTREVISTA A MIRIAM IMBERNÓN (Educadora social del CAS del Centre Penitenciari Brians 1) per Rafa Clua

- Defineix el teu treball en el CAS de Brians 1.

Les meves competències com a educadora social en el servei del CAS Brians 1 es relacionen de manera molt estreta amb les funcions de les altres disciplines que conformen el CAS, és a dir, la meva tasca diària es coordina i complementa amb l’activitat d’infermers, psicòlegs, auxiliar, doctora, i psiquiatre i fins i tot de l’administrativa.

He de dir, que la meva practica diària, a pesar d’estar coordinada amb l’equip del CAS, es programa conjuntament amb l’activitat del meu company, també educador social. Tots dos intentem funcionar com un tot, ja que així afavorim un major impacte en l’acció educativa i afegim un valor extra en les nostres intervencions.

De manera molt sintètica, en el meu dia a dia les accions que porto a terme es poden dividir en intervencions: de tipus individuals i de tipus grupal. Els seguiments individuals venen marcats per les necessitats del usuaris del CAS i l’abordatge es determina segons les seves prioritats. Cadascuna de les intervencions grupals: Programa d’Agents de Salut, Tallers de Reducció de Danys i Trobades d’agents de Salut, manté el seu propi objectiu, encara que totes elles respon a una estratègia considerada comú els diferents programes basada en el potencial del propi treball en grup. Pensem que la inclusió en un grup de persones adscrites a la etiqueta “d’exclosos” afavoreix d’alguna manera la recuperació de les seves capacitats i estratègies per afrontar el procés de tractament i alhora la rutina del seu itinerari vital.

- Quines son les actuacions del CAS, i les teves en concret, per la prevenció del contagi de les hepatitis en el marc de la presó?

Des del CAS s’afavoreix l’adhesió al tractament del VHC, ja que la detecció i la pauta de tractament es porta des dels serveis mèdics de la institució penitenciaria. L’equip sanitari del CAS (infermers, doctora i auxiliar) manté una estreta relació amb la responsable del programa per tal de poder promocionar l’adhesió als tractaments de les persones vinculades amb el CAS. Des de l’equip educatiu, mantenim aquest objectiu d’adhesió al tractament encara que promocionem altres tipus d’intervencions: informació, prevenció, sensibilització i seguiment tan de la malaltia es si mateixa com del tractament i orientació sobre com poder demanar-lo.

Darrerament les campanyes d’informació, sensibilització i de prevenció s’estan dissenyant i portant a terme conjuntament amb els Agents de Salut del CAS. Les actuacions han estat diverses: catifes amb informació sobre el Interferon, paradetes amb informació gràfica sobre la prevenció davant VHC, …

Per aquest any estem preparant, una xerrada on es vol convidar a diferents experts sobre VHC, per tal de poder fer un reciclatge formatiu als AS del CAS. Alhora, i de nou des de la seva iniciativa, es vol portar a terme una jornada esportiva en la que participin tal les usuàries/is del CAS com els professionals del mateix, amb l’objectiu de lluitar tots contra la infecció del VHC.

Al CAS Brians 1 feu formació d´ Agents de Salut. Explica’ns quins continguts treballeu en la formació i quines actuacions es porten a terme per la prevenció de les hepatitis.

El Programa d’Agents de Salut contempla quatre grans blocs, en el que es desenvolupen diferents continguts. En un primer bloc es treballa el perfil del Agent de Salut, i les possibilitats d’aquest rol amb un mateix i dintre del entorn penitenciari. En un segon bloc, anomenat: Com ho diem, es treballen aspectes relacionats amb la comunicació, les habilitats comunicatives i la comunicació terapèutica. La comunicació es considera l’eina del Agent de Salut, per tant el treball en relació a aquest tema es profund e intens. El tercer bloc, Què diem, es treballen estratègies concretes sobre la reducció de danys., es a dir es descriuen i es practiquen intervencions concretes en RD: abordatge en sobredosi, taller de Naloxona, VIH, Sexualitat i Sexe Segur,VHC, Metadona i altres tractaments d’opiacis,…. Aquests temes proposats s’amplien segons els interessos i la motivació dels participants del grup. Per acabar, el quart bloc es centra en posar en pràctica el treball anterior, així doncs es proposen dos tipus d’acció: la exposició d’un tema davant del grup i el passar les enquestes de salut.

Bé, com ja he avançat anteriorment, la prevenció de la Hepatitis es un tema abordat, en forma de taller, en el tercer bloc de la formació. Aquest taller es treballa de manera conjunta amb el personal sanitari del CAS, pe tal de poder donar una cobertura amplia al tema. Els tallers sempre neixen del saber dels participants per tal de poder anar oferint informació nova que els sigui atractiva i per tant que pugi ser assimilada de manera fàcil. Fem ús del material gràfic existent, encara que en ocasions s’elaboren materials des del propi servei.

4.Com creus que podria millorar la prevenció, cura i tractament de les hepatitis a les presons?
Crec que la oferta del tractament de la Hepatitis es correcte, encara que penso que es podrien millorar tres aspecte: la informació sobre el mateix tractament, orientar i recolzar la presa de la decisió sobre portar a terme o no el tractament i, per últim , un seguiment individualitzat del pacient en el procés del tractament.

Des del meu particular punt de vista, aquestes aportacions s’augmentaria el nombre d’inclusions (existeixen creences i tòpics sobre el tractament que moltes vegades influencien en la decisió dels pacients, endarrerint el tractament) i alhora es reduirien el nombre d’abandonaments durant el procés de tractament (els efectes secundaris, a nivell emocional, afecten el doble en un entorn tan rígid com es el penitenciari sinó existeix una cobertura professional que els recolzi).

5.Finalment, per la prevenció, cura i tractament de les hepatitis, veus suficient el dia mundial de les hepatitis? S’hauria de fer alguna acció durant l’any? Quines?
Es clar que “una pedra no fa un camí”, però Celebrar el Dia Mundial de la Hepatitis és una acció per a visibilitzar una malaltia/infecció i alhora permet reivindicar les necessitats de les persones que estan infectats per a aquest virus. Realment crec que des dels diferents serveis existeix ja una pràctica diària que aborda i treballa amb els diferents aspectes de la hepatitis. Encara que si es pogués demanaria més pressupost per aquesta tasca diària.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.