6 punts clau de les activitats d'estiu

Les colònies d'estiu és moment de grans activitats, de jocs que poden durar hores i hores, d'estones inacabables de lleure educatiu o de vetllades sota la lluna. Per això la preparació de les activitats sovint és el que més hores de preparació suposa als monitors i monitores ja que garantirà bona part de l'èxit de les colònies.

S'acosta l'estiu i a les entitats de lleure es comença a respirar el neguit i la il·lusió per dissenyar les propostes d'aquesta època tan especial que passaran en una casa de colònies. No és un repte fàcil! Sol, amics, aigua,... Es tracta d'una combinació ben màgica amb la qual generar propostes ben atractives i, sobretot, educatives per als infants i joves.

En unes colònies d'estiu, tots els mitjans educatius són importants de cara a dur a terme una tasca eficaç. Però per les característiques pròpies de les colònies i per les magnífiques possibilitats que ofereix l'estiu (més hores de sol, bon temps, nits càlides,...) un dels que pren més importància és l'activitat. 

Una activitat d'estiu hauria de cercar l'acompanyament i el creixement dels nens i nenes d'una forma lúdica i, a la vegada, educativa generant espais d'aprenentatge que difícilment es poden arribar a aconseguir en altres entorns. L'època estival dóna l'opció de fer propostes més intenses i de caràcter continuat. Alguns dels aspectes clau a tenir en compte a l'hora de dissenyar una activitat són:

1. El monitor o monitora: El paper de l'educador pren especial rellevància a les activitats d'estiu, si tenim en compte la seva durada i la gran intensitat. A les colònies el monitor o monitora serà una peça fonamental amb el seu exemple, la seva coherència i el seu acompanyament. 

2. El grup: Es poden aprofitar la intensitat de les relacions i els rols que sorgiran ensenyar a gestionar-los.

3. El quotidià: Les activitats d'estiu també donen l'oportunitat d'educar a través de les tasques diàries quotidianes.

4. El marc educatiu: Les activitats d'estiu ens permeten una àmplia flexibilitat de treballar amb l'entorn en el qual ens trobem. Un bon moment per treballar el medi natural.

5. Les tipologies d'activitats: Serà mitjançant el joc, la dansa, la cançó, les gimcanes, les manualitats,... que portarem a la pràctica la tasca educativa que s'ha planificat. És una eina essencial per dur a terme el projecte.

6. La motivació: És l'embolcall que permetrà captivar infants i crear moments màgics. Per aquest motiu, cal donar importància a l'ambientació, les disfresses i l'explicació de les activitats.

Així doncs, l'estiu és un bon moment per treballar amb petits i joves, tenint en compte totes les possibilitats que ofereixen les condicions climàtiques, que afavoreixen un tipus d'activitats que no podem portar a terme en cap altra estació de l'any. Es tracta d'un moment incomparable, ja que els nens i nenes gaudeixen del lleure, sense haver de pensar en les obligacions que tenen durant l'any. 




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.